Sju dagar kvar att söka 11 miljoner för mer hållbara livsmedelssystem

Just nu pågår jakten på projekt som kan ge snabbare omställning till mer hållbara livsmedelssystem. Hållbarhetsakuten är årets tema för Lidl Future Initiatives där 11 miljoner kronor delas ut till utvalda tidskritiska projekt utanför den egna verksamheten. Stora som små projekt med hållbarhet i fokus kan söka stöd fram till den 13 september. Fem av Sveriges ledande experter står redo att granska inkomna ansökningar. Pengarna har Lidls kunder bidragit med genom en prishöjning på plastpåsar.

Hållbarhetsakuten skiljer sig från andra motsvarande initiativ genom storleken på det stöd som delas ut, att fokus ligger på att stötta projekt som gör skillnad här och nu, samt bredden på möjliga projekt som faller inom ramen för att få stöd från initiativet.

Fem fristående experter som alla representerar olika ämnesområden inom området hållbar livsmedelsproduktion kommer att granska ansökningarna.

- Jag vill se många sökanden med idéer och projekt som på riktigt ger effekt på omställningen av våra matsystem. Stora och radikala idéer som kan ändra saker i grunden, säger Johan Jörgensen på Sweden Foodtech, en av experterna i panelen som kommer att bedöma ansökningar om stöd från Hållbarhetsakuten.

Som exempel på vilka typer av projekt som kan var aktuella för stöd finns; tester och piloter som snabbar på omställningen till hållbara livsmedelssystem som levererar mer hälsosam mat, forskning och utveckling som ligger nära en test- och implementeringsfas samt lösningar som leder till direkta produktions- eller beteendeförändringar.

- Unikt med Hållbarhetsakuten är att vi kan stödja projekt i form av action-research, där nya lösningar testas i praktiken. Det ger möjlighet till snabbare utveckling och ger Sverige möjlighet att behålla en ledande ställning inom hållbarhet, säger Victoria Voss Bignet vid Stockholm Resilience Centre som forskar på kopplingen mellan långsiktig hållbarhet, livsmedel och hälsa.

Hela expertpanelen utgörs av:

Katarina Graffman, Fil Dr Kulturantropologi, Uppsala universitet

Håkan Isaksson, affärsstrateg, Sveriges lantbruksuniversitet

Ulf Sonesson, Forsknings- och affärsutvecklingsansvarig, Jordbruk och Livsmedel, RISE

Johan Jörgensen, grundare, Stockholm Foodtech

Victoria Voss Bignet, forskare vid Stockholm Resilience Centre

Expertpanelen utser de projekt som går vidare i processen. Dessa presenteras sedan för en jury bestående av representanter från Lidl. Vinnare utses den 12 november 2020.

De 11 miljoner kronorna har Lidls kunder bidragit till genom en prishöjning på plastbärkassar med 50 öre som ett initiativ för att minska konsumtionen av plast.

För mer information om utlysningen och intervjuer med experterna, se www.lidl.se/hallbarhetsakuten / https://hallbarhetsakuten.lidl.se/intervjuer.html

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Från krisläge till internationell export: Lidl Sverige tar Hammars Bryggeri till nya marknader22.9.2020 13:37:35 CESTPressmeddelande

Hammars Bryggeri i Närke blev liksom många svenska mat- och dryckesproducenter hårt drabbade när coronapandemin slog till i våras. Genom en debattartikel i Expressen undertecknad Lidl Sverige kom de i kontakt med livsmedelskedjan och fick på rekordtid till ett avtal som innebar en fördubbling av antal återförsäljare. Nu står de inför expansion utomlands.

Från nödrop till succé på Lidl: Över en miljon sålda varor från små, svenska matproducenter22.9.2020 09:47:50 CESTPressmeddelande

På mindre än fyra månader har nu över en miljon produkter från Lidls nya svenska leverantörer sålts, runt om i livsmedelskedjans 198 butiker. Det var i mars, mitt under coronapandemins upptakt, som Lidl besvarade ett nödrop från ett stort antal små, svenska matproducenter. Nu tittar livsmedelskedjan på hur man kan fördjupa samarbetet och lyfta in produkter i det ordinarie sortimentet.

Lidls hållbarhetsredovisning 2019/20: Lidl växer och minskar klimatavtrycket2.9.2020 08:33:43 CESTPressmeddelande

I dagarna publicerar Lidl Sverige sin hållbarhetredovisning för det senaste verksamhetsåret 2019/20. Av redovisningen framgår att Lidl för tredje året i rad växer samtidigt som man lyckats med att minska sitt klimatavtryck. Företagets omsättning ökade med 8,8 procent samtidigt som utsläppen av koldioxid från driften av verksamheten minskade med 4,6 procent. Arbetet med att minska klimatavtrycket fortsätter med hög intensitet.