Sju dagar kvar att söka 11 miljoner för mer hållbara livsmedelssystem
Just nu pågår jakten på projekt som kan ge snabbare omställning till mer hållbara livsmedelssystem. Hållbarhetsakuten är årets tema för Lidl Future Initiatives där 11 miljoner kronor delas ut till utvalda tidskritiska projekt utanför den egna verksamheten. Stora som små projekt med hållbarhet i fokus kan söka stöd fram till den 13 september. Fem av Sveriges ledande experter står redo att granska inkomna ansökningar. Pengarna har Lidls kunder bidragit med genom en prishöjning på plastpåsar.

Hållbarhetsakuten skiljer sig från andra motsvarande initiativ genom storleken på det stöd som delas ut, att fokus ligger på att stötta projekt som gör skillnad här och nu, samt bredden på möjliga projekt som faller inom ramen för att få stöd från initiativet.
Fem fristående experter som alla representerar olika ämnesområden inom området hållbar livsmedelsproduktion kommer att granska ansökningarna.
- Jag vill se många sökanden med idéer och projekt som på riktigt ger effekt på omställningen av våra matsystem. Stora och radikala idéer som kan ändra saker i grunden, säger Johan Jörgensen på Sweden Foodtech, en av experterna i panelen som kommer att bedöma ansökningar om stöd från Hållbarhetsakuten.
Som exempel på vilka typer av projekt som kan var aktuella för stöd finns; tester och piloter som snabbar på omställningen till hållbara livsmedelssystem som levererar mer hälsosam mat, forskning och utveckling som ligger nära en test- och implementeringsfas samt lösningar som leder till direkta produktions- eller beteendeförändringar.
- Unikt med Hållbarhetsakuten är att vi kan stödja projekt i form av action-research, där nya lösningar testas i praktiken. Det ger möjlighet till snabbare utveckling och ger Sverige möjlighet att behålla en ledande ställning inom hållbarhet, säger Victoria Voss Bignet vid Stockholm Resilience Centre som forskar på kopplingen mellan långsiktig hållbarhet, livsmedel och hälsa.
Hela expertpanelen utgörs av:
Katarina Graffman, Fil Dr Kulturantropologi, Uppsala universitet
Håkan Isaksson, affärsstrateg, Sveriges lantbruksuniversitet
Ulf Sonesson, Forsknings- och affärsutvecklingsansvarig, Jordbruk och Livsmedel, RISE
Johan Jörgensen, grundare, Stockholm Foodtech
Victoria Voss Bignet, forskare vid Stockholm Resilience Centre
Expertpanelen utser de projekt som går vidare i processen. Dessa presenteras sedan för en jury bestående av representanter från Lidl. Vinnare utses den 12 november 2020.
De 11 miljoner kronorna har Lidls kunder bidragit till genom en prishöjning på plastbärkassar med 50 öre som ett initiativ för att minska konsumtionen av plast.
För mer information om utlysningen och intervjuer med experterna, se www.lidl.se/hallbarhetsakuten / https://hallbarhetsakuten.lidl.se/intervjuer.html
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Når hållbarhetsmål för giftfri textiltillverkning: Lidl i mål i Greenpeace detoxutmaning14.1.2021 11:11:22 CET | Pressmeddelande
I december 2014 var Lidl den första livsmedelskedjan att anta Greenpeace detoxutmaning och beslutade därmed att fasa ut skadliga ämnen från produktionen av textilier och skor. Samtliga mål nåddes under 2020 och livsmedelskedjans detoxresa presenteras nu i den omfattande rapporten Lidl Detox Report 2020.
Lidl Sverige sätter vetenskapliga klimatmål21.12.2020 09:50:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige har åtagit sig att sätta klimatmål inom ramen för Science Based Targets Initiative (SBTi). Det innebär att livsmedelskedjans klimatutsläpp ska sänkas i enlighet med Parisavtalet genom att undvika, minska eller kompensera för växthusgasutsläpp från verksamheten och leverantörsledet.
Två Lidl-butiker tävlar om titeln Årets Bygge 202117.12.2020 13:51:51 CET | Pressmeddelande
Två Lidl-butiker är med och tävlar om det prestigefyllda priset ”Årets bygge” som belönar samhällsbyggnadsbranschen. Det är de nya butikerna i Visby och Sigtuna Stadsängar som finns med på listan över projekt som gör upp om titeln.
Nu öppnar Lidl på Frölunda Torg10.12.2020 15:47:37 CET | Pressmeddelande
Idag öppnar Lidl en ny butik på Frölunda Torg. Den efterlängtade butiken blir den tredje i Frölunda, och totalt 13:e Lidl-butiken i Göteborg. Göteborgarna erbjuds därmed ännu fler möjligheter att ta del av ett brett sortiment av färska svenska varor och en stor variation av produkter till hem och hushåll.
Lidl samlar in julklappar tillsammans med Allwin8.12.2020 14:07:52 CET | Pressmeddelande
För fjärde året i rad genomför Lidl Sverige tillsammans med Allwin en julklappsinsamling. Ambitionen är att göra julen lite bättre för de familjer som har det svårt och bidra till en godare jul för fler. I Lidls butiker kan kunder och medarbetare lämna in julklappar under större delen av december. Allwin hämtar sedan paketen och delar ut dem till olika hjälporganisationer och kyrkor i Sverige.
Lidl Sverige återkallar Gåsbröst, av varumärke Culinea2.12.2020 15:00:09 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige återkallar Gåsbröst av varumärket Culinea, efter rutinanalyser har det visat sig att produkten kan innehålla Salmonella.
Luleås första Lidl-butik har öppnat26.11.2020 13:59:10 CET | Pressmeddelande
Idag öppnar Lidl sin första butik i Luleå. Den efterlängtade butiken blir den andra i Norrbotten och erbjuder Luleåborna ett brett sortiment av svenska varor, och självklart – mjölk från Norrmejerier.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum