Sju miljoner kr till de jordbävningsdrabbade

Matleveranser, rent vatten och sanitet samt psykosocialt stöd och insatser för barn. Genom tre projekt får jordbävningsdrabbade hjälp - tack vare allmänhetens gåvor till Radiohjälpen i Melodifestivalen. ”Vi är tacksamma över att så snabbt kunna agera”, säger Kristina Henschen, generalsekreterare för Radiohjälpen.
Insamlingen för de jordbävningsdrabbade i Turkiet och Syrien har skett via Melodifestivalen och har omsatts till tre akuta hjälpprojekt via Radiohjälpen. Sju miljoner kr har beviljats till de nödställda. Foto: Röda Korset

Efter jordbävningarna i Turkiet och Syrien den sjätte februari startade Radiohjälpen en insamling för att skyndsamt kunna bidra till akutinsatser på plats.

Appellen sändes i samband med Melodifestivalens andra och tredje deltävlingar, i olika versioner, för att snabbt samla in och bidra till den humanitära respons som koordineras av bland annat Radiohjälpens partnerorganisationer.

Nu har sju miljoner kr beviljats till tre projekt,varav ett projekt i sydöstra Turkiet och två i norra Syrien. Av de sju miljoner kr som beviljats har 757 906 kr samlats in via omröstningarna i Melodifestivalen och ytterligare 2,4 miljoner kr genom den särskilda appellen med Melodifestivalens programledare. Resterande medel till projekten kommer från Radiohjälpsfonden.

Här är de projekt som beviljats:

Matleveranser, förnödenheter, vatten och riktade insatser till barn, 2,5 miljoner kronor

Den drabbade befolkningen i norra Syrien får tillgång till livsuppehållande förnödenheter i form av mat, vatten, filtar, hygienartikler med mera. Ett särskilt fokus inom projektet är  att arbeta med de mest utsatta och man har särskilt riktade insatser till barn i form av att etablera säkra platser för barn där de kan få stöd och säkerhet samt hjälp med att hitta familjemedlemmar vid behov. 7800 personer nås genom projektet.

Stödet sker från Radiohjälpen genom ACT Svenska Kyrkan.

Förnödenheter och psykosocialt stöd, 2 miljoner kronor

Människor på intern flykt inom de värst drabbade områdena i Turkiet nås via lokala samarbetsorganisationer och tar del av livsuppehållande förnödenheter såsom mat, tält, filtar, vatten. En viktig del av projektet är även att bidra med psykosocialt stöd för traumabehandling av överlevande.

1 500 hushåll (ca 5 000 personer) erhåller tak över huvudet och överlevnadsrelaterat stöd i form av filtar och spisar. 1 850 personer erhåller matkuponger, 1 500 personer erhåller psykosocialt stöd.

Stödet sker från Radiohjälpen genom organisationen PMU Sverige.

Rent vatten, sanitet och förnödenheter, 2,5 miljoner kronor

Respons sker genom basstöd som inkluderar mat, tak över huvudet, stöd till uppehälle, rent vatten och sanitet, hygienartiklar, riskreducering, beredskap och responskapacitet inför efterskalv med mera. Röda Korset upprättar efterforskning och återförening av familjemedlemmar, och arbetar med att förebygga könsbaserat våld och ge stöd till överlevare samt med målgruppens delaktighet och ansvarsutkrävande. Stödet är del av en större respons, som sammanlagt beräknas nå 2 500 000 människor med olika typer av katastrofstöd via Röda Korset.

Stödet sker från Radiohjälpen genom Svenska Röda Korset.

SÅ LINDRAR DU NÖDEN

Swisha valfritt belopp till 9019506.

Ring 099-90 100 för att skänka 100 kr.

Rösta i Melodifestivalen med Radiohjälpens telefonnummer.

Starta en digital insamlingsbössa på denna länk: https://bossan.radiohjalpen.se/insamlingar

Drottningens födelsedagsinsamling för Ukraina - 5,3 miljoner kronor17.1.2024 06:30:00 CET | Pressmeddelande

H.M. Drottning Silvias insamling för barn i Ukraina är genomförd. Summan blev 5 356 700 kr. Gåvorna fördelas till barnprojekt i Ukraina via Radiohjälpen. ”För mig känns det fint att kunna hjälpa ukrainska barn som lever under så svåra omständigheter. Jag vill tacka Radiohjälpen, Världens Barn och alla som bidragit till denna gåva till förmån för barn med psykisk ohälsa i Ukraina. Tack för denna fina födelsedagsgåva som värmer mitt hjärta”, säger H.M. Drottningen.