Sju mysiga byar på Mallorca

Mallorca är ett av våra mest älskade resmål. Här finns den sköna stämningen på tapasbarerna, böljande vallmofält, grönskande olivlundar, hav, berg och fina stränder. På Mallorca finns också en rad små pärlor att upptäcka bortom allfarsvägarna. Leif Niemi, Vings destinationschef på Mallorca, delar med sig av sina bästa tips.

Banyalbufar Estellencs. Foto Vings bildarkiv.

Fornalutx
I bergen ovanför byn Soller hittar man vad som sägs vara en av Spaniens vackraste små byar, Fornalutx. Framför allt är Fornalutx väldigt mysigt att strosa runt i med sina stenhus och röda tak, smala små kullerstensbelagda gator och fullt av citrusträd.

- Här finns också ett charmigt litet torg och en handfull restauranger där man med fördel kan njuta av den vackra utsikten över dalen nedanför, säger Leif Niemi.

Banyalbufar och Estellencs
Om du hyr bil och kör utmed Mallorcas västra sida så är det mer än väl värt att göra ett stopp i Banyalbufar. Byn är byggd i terrasser som sluttar ner mot havet och utsikten mot Tramuntanabergen är spektakulär. En bit bort, vid foten av Galazoberget, ligger den sömniga och typiskt mallorkinska grannbyn, Estellencs. Båda byarna är populära tillhåll för konstnärer, likaså för turister som ofta tar sig dit via öns fina vandringsleder.

Esporles
En annan vacker plats att besöka på Mallorca är bergsbyn Esporles, även den belägen på öns västra sida.

- Hit tar jag ofta en tur för att njuta av goda tapas på någon av byns restauranger. I närheten finns gården La Granja med ett par århundraden på nacken. Gården som är familjeägd är öppen för besök och här kan man passa på att besöka museet och lära sig mer om Mallorcas historia,hantverk och hur man levde förr i tiden. Här finns både en restaurang, kafé och butik att botanisera i, säger Leif Niemi.

Capdepera
På Mallorcas nordöstra sida ligger byn Capdepera som har både intressant historia och lokal traditioner att bjuda på. Största sevärdheten är den imponerande fästningen som utgör en stor del av Capdeperas yta. Utsikten från toppen av fästningen är spektakulär. Dessutom finns här ett flertal restauranger och även några butiker. Är man badsugen är det nära till flera fina stränder, såsom Cala Mesquida och Cala Agulla i närheten av Cala Ratjada.

Santa Maria del Cami
I vindistrikten inte långt från Palma på väg mot Alcudia finner man byn Santa Maria som är mest känd för den fina söndagsmarknaden som är väldigt populär. Runt omkring finns många vinbodegor att besöka och själva byn är också värd att strosa runt i.

Port de Andratx
På sydsidan finns byn Andratx med smala gränder och fina omgivningar samt Port de Andratx nere vid havet, förr om åren en liten fiskeby men idag ett trendigt och charmigt resmål med vackra villor och hotell klättrandes uppför bergssidan.

- Slå dig ned på ett av de många kaféerna eller restaurangerna i hamnen med villorna längs bergskammen som utsikt eller de fina yachterna i hamnen. Här råder en exklusiv men samtidigt avslappnad och trevlig atmosfär, avslutar Leif Niemi.

För ytterligare information, kontakta: Anna Hagberg, tf. informationschef Ving, tel. 0709-51 31 58, anna.hagberg@ving.se

Läs mer om Vings resor till Mallorca.

Premiär för Vings nya Sunprime Pearl Beach på Kos2.8.2018 08:29Pressmeddelande

I dagarna var det premiär för Vings nya hotell Sunprime Pearl Beach i Marmari på Kos. Sunprime är vuxenkonceptet med snygg skandinavisk design som blivit en stor succé och som växer med nya hotell och destinationer för varje år. Tillsammans med bohemchica Casa Cook Kos har Ving nu två egna designhotell på Kos med några minuters promenad från varandra, detta vid en av öns vackraste stränder i Marmari.

Ving genomför ännu en månad till förmån för Min Stora Dag1.8.2018 08:23Pressmeddelande

Under augusti gör Ving en kraftsamling till förmån för stiftelsen Min Stora Dag. Många barn och unga i Sverige lever med allvarliga sjukdomar och/eller diagnoser. Min Stora Dag vill ge dessa barn någonting utöver det vanliga att hämta kraft ifrån när vardagen känns tuff. Syftet med månaden är att berätta om samarbetet, bidra med gåvor och uppmana omvärlden att också stötta Min Stora Dag.