Sju vandringstips på Madeira

Få platser har så många vackra vandringsleder som Madeira. Ön är känd för sin frodiga grönska, sina branta backar och makalösa vyer men även för sina vackra vandringsleder längs de gamla levadorna. Det är ett perfekt resmål för naturälskare och alla som vill ha ett stort utbud av aktiviteter, men även för dem som söker läckra hotell, utmärkt shopping och ett bra restaurang- och nöjesutbud.

Madeira Foto: Ted Lindholm, Ving

Det finns gott om aktiviteter på Madeira och de flesta som besöker ön brukar vandra längs någon av öns alla levador. Det finns drygt 200 mil av de gamla bevattningskanalerna att välja mellan. Kanalerna leder vatten från öns mitt ut till jordbruksområdena, och nästan alltid finns en stig parallellt.

– Många av de gamla stigarna längs levadorna har restaurerats och vandringslederna bjuder på fantastiska naturscenerier. Det finns många olika svårighetsgrader och på vissa är det bra med en guide medan man på många klarar sig fint med en ordentlig karta, säger Anna Hagberg, tf. informationschef  Ving.

Levada Caldeirão Verde: Den 13 km långa vandringsleden går genom den grönskande Laurisilva-skogen på Madeiras norra sida. Denna historiska levada finner du i ett trädtätt landskap med en fantastisk utsikt över den norra kusten och den tar dig genom tunnlar och till vackra vattenfall.

Levada de Maroços: Vandringsleden startar i byn Maroços och leder 6 km längs den sydöstra kusten. Leden slingrar sig längs med pittoreska terrasser ovanför Machico och man får uppleva såväl blomsterprakt som fängslande utsikt. Denna levada är även känd som Mimosalevadan.

Levada de Serra: En lugn promenad på sex km genom det smaragdgröna paradiset på sydöstra sidan är Levada de Serra. Den fantastiska utsikten bjuder på pittoreska, isolerade byar som exempelvis Camacha. Under ett tak av eucalyptus och ekar finns fantastiska växter och en levada som gör denna vandring makalös.

Levada Referta: Den sex km långa vandringsleden på nordöstra sidan bjuder på två timmar av fantastiska vyer. Fullt av odlingar och blommande växter längs med en levada som slingrar sig längs branta dalar och höga toppar. Njut av utsikten över Örnklippan och vid klart väder kan man se grannön Porto Santo.

Levada do Rei: Bjuder på vackra vyer och vattenfall men även jordbruksbygd med medicinalväxter och örter.  Leden är 10 kilometer och går både genom öppna landskap och skog.

Levada Nova: En två timmar och sex kilometer lång vandringsled på Madeiras sydvästra kust. Denna magnifika levada slingrar sig förbi färgstarka terrassodlingar och man har en fantastisk utsikt ner mot dalarna.

Rabacal 25 fontes: Den här 13 kilometer långa vandringen går till hjärtat av Madeira, till Laurisilva-skogen som är världsarvslistad av UNESCO. Det är en av de äldsta och mest populära vandringarna på ön. Skogen bjuder på fantastiska vyer och en flora och fauna som är unik.

För den som vill ha än mer våghalsiga aktiviteter finns det mycket att välja mellan. Mountainbike-cykling är stort på Madeira och det finns allt från nybörjarleder till mycket avancerade banor där stora tävlingar årligen hålls, alla genom storslagen natur. Det subtropiska klimatet gör att Madeira erbjuder surfing året om och forsklättring (canyoning) då man iklädd våtdräkt klättrar, hoppar, simmar och vandrar längs med någon av öns forsar. Men det finns även aktiviteter som kräver mindre av utövaren som t.ex. valskådning.

Läs mer om Vings vandringsresor här: https://www.ving.se/traningsresor/vandringsresor

För ytterligare information eller högupplösta bilder, kontakta: Anna Hagberg, tf. informationschef Ving, tel 0709-513158, anna.hagberg@ving.se

Madeira Foto: Ted Lindholm, Ving
Madeira Foto: Nicholas Pitt

Premiär för Vings nya Sunprime Pearl Beach på Kos2.8.2018 08:29Pressmeddelande

I dagarna var det premiär för Vings nya hotell Sunprime Pearl Beach i Marmari på Kos. Sunprime är vuxenkonceptet med snygg skandinavisk design som blivit en stor succé och som växer med nya hotell och destinationer för varje år. Tillsammans med bohemchica Casa Cook Kos har Ving nu två egna designhotell på Kos med några minuters promenad från varandra, detta vid en av öns vackraste stränder i Marmari.

Ving genomför ännu en månad till förmån för Min Stora Dag1.8.2018 08:23Pressmeddelande

Under augusti gör Ving en kraftsamling till förmån för stiftelsen Min Stora Dag. Många barn och unga i Sverige lever med allvarliga sjukdomar och/eller diagnoser. Min Stora Dag vill ge dessa barn någonting utöver det vanliga att hämta kraft ifrån när vardagen känns tuff. Syftet med månaden är att berätta om samarbetet, bidra med gåvor och uppmana omvärlden att också stötta Min Stora Dag.