Sju vandringstips på Madeira

Få platser har så många vackra vandringsleder som Madeira. Ön är känd för sin frodiga grönska, sina branta backar och makalösa vyer men även för sina vackra vandringsleder längs de gamla levadorna. Det är ett perfekt resmål för naturälskare och alla som vill ha ett stort utbud av aktiviteter, men även för dem som söker läckra hotell, utmärkt shopping och ett bra restaurang- och nöjesutbud.

Madeira Foto: Ted Lindholm, Ving

Det finns gott om aktiviteter på Madeira och de flesta som besöker ön brukar vandra längs någon av öns alla levador. Det finns drygt 200 mil av de gamla bevattningskanalerna att välja mellan. Kanalerna leder vatten från öns mitt ut till jordbruksområdena, och nästan alltid finns en stig parallellt.

– Många av de gamla stigarna längs levadorna har restaurerats och vandringslederna bjuder på fantastiska naturscenerier. Det finns många olika svårighetsgrader och på vissa är det bra med en guide medan man på många klarar sig fint med en ordentlig karta, säger Anna Hagberg, tf. informationschef  Ving.

Levada Caldeirão Verde: Den 13 km långa vandringsleden går genom den grönskande Laurisilva-skogen på Madeiras norra sida. Denna historiska levada finner du i ett trädtätt landskap med en fantastisk utsikt över den norra kusten och den tar dig genom tunnlar och till vackra vattenfall.

Levada de Maroços: Vandringsleden startar i byn Maroços och leder 6 km längs den sydöstra kusten. Leden slingrar sig längs med pittoreska terrasser ovanför Machico och man får uppleva såväl blomsterprakt som fängslande utsikt. Denna levada är även känd som Mimosalevadan.

Levada de Serra: En lugn promenad på sex km genom det smaragdgröna paradiset på sydöstra sidan är Levada de Serra. Den fantastiska utsikten bjuder på pittoreska, isolerade byar som exempelvis Camacha. Under ett tak av eucalyptus och ekar finns fantastiska växter och en levada som gör denna vandring makalös.

Levada Referta: Den sex km långa vandringsleden på nordöstra sidan bjuder på två timmar av fantastiska vyer. Fullt av odlingar och blommande växter längs med en levada som slingrar sig längs branta dalar och höga toppar. Njut av utsikten över Örnklippan och vid klart väder kan man se grannön Porto Santo.

Levada do Rei: Bjuder på vackra vyer och vattenfall men även jordbruksbygd med medicinalväxter och örter.  Leden är 10 kilometer och går både genom öppna landskap och skog.

Levada Nova: En två timmar och sex kilometer lång vandringsled på Madeiras sydvästra kust. Denna magnifika levada slingrar sig förbi färgstarka terrassodlingar och man har en fantastisk utsikt ner mot dalarna.

Rabacal 25 fontes: Den här 13 kilometer långa vandringen går till hjärtat av Madeira, till Laurisilva-skogen som är världsarvslistad av UNESCO. Det är en av de äldsta och mest populära vandringarna på ön. Skogen bjuder på fantastiska vyer och en flora och fauna som är unik.

För den som vill ha än mer våghalsiga aktiviteter finns det mycket att välja mellan. Mountainbike-cykling är stort på Madeira och det finns allt från nybörjarleder till mycket avancerade banor där stora tävlingar årligen hålls, alla genom storslagen natur. Det subtropiska klimatet gör att Madeira erbjuder surfing året om och forsklättring (canyoning) då man iklädd våtdräkt klättrar, hoppar, simmar och vandrar längs med någon av öns forsar. Men det finns även aktiviteter som kräver mindre av utövaren som t.ex. valskådning.

Läs mer om Vings vandringsresor här: https://www.ving.se/traningsresor/vandringsresor

För ytterligare information eller högupplösta bilder, kontakta: Anna Hagberg, tf. informationschef Ving, tel 0709-513158, anna.hagberg@ving.se

Madeira Foto: Ted Lindholm, Ving
Madeira Foto: Nicholas Pitt

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB och har cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

Info kring "Proposed recapitalisation of Thomas Cook Group"12.7.2019 08:27:48 CESTPressmeddelande

Idag meddelade Vings ägare, Thomas Cook att företaget är i samtal med Fosun Tourism, vår idag största aktieägare, och de utlånande bankerna kring att tillföra nytt kapital om 750 miljoner GBP i verksamheten. Efter genomförandet av detta förslag skulle researrangörsdelen vara majoritetsägd av Fosun Tourism som även äger Club Med, medan flygbolaget skulle ägas av Thomas Cook Group plc., utlånande banker och kreditgivare. Flygbolaget och researrangören kommer att fortsätta att arbeta nära tillsammans, som de gör idag. Semesterresor med Ving/Thomas Cook kommer inte att påverkas och kommer att fortsätta att fungera som vanligt. Alla våra semesterresor är skyddade av resegarantin som vanligt och våra kunder kan tryggt boka och resa på semester med oss.

Nu släpps Vings Semesterrapport19.6.2019 10:57:33 CESTPressmeddelande

Nu presenteras 2019 års upplaga av Semesterrapporten som i år för första gången är nordisk. Rapporten visar bland annat att designhotell blir allt viktigare för destinationer, och så även hotellens restaurangkoncept. Hållbarhet är viktigt och den moderna paketresan är mer rätt än någonsin. Rapporten visar också att för Gen Z och Millenals är trenden att många väljer bort solbränna och festande till förmån för lokala upplevelser och tid för återhämtning.