Sjukpenningtalet i december 2015

Försäkringskassan redovisar varje månad nyckeltal för sjukförsäkringen. Siffrorna visar utvecklingen jämfört med ett år bakåt. Sjukpenningtalet är 10,5 dagar. Jämfört med föregående månad har sjukpenningtalet ökat med 0,1 dagar vilket ligger i linje med Försäkringskassans prognos.

• Sjukpenningtalet för kvinnor är 13,7 dagar (+ 1,5 dagar) och 7,3 dagar (+0,6 dagar) för män. Kvinnors sjukpenningtal är 88 procent högre än männens.

• Ohälsotalet i december är 28 dagar (+ 0,7 dagar), 33,8 dagar för kvinnor (+ 1,0 dagar) och 22,4 dagar (+0,3) för män. Kvinnors ohälsotal är 51 procent högre än männens.

• Nybeviljade sjuk- och aktivitetsersättningar (SA) per tusen försäkrade i december 2015 är 3,9 individer. Kvinnor har ett högre värde (4,1) än män (3,7). Under den senaste 12-månadersperioden har värdet minskat för både kvinnor och män.

• Pågående sjukfall i oktober 2015 var 189 973, varav 54 907 sjukfall (28,9 procent) hade pågått i mer än ett år. Jämfört med i slutet av oktober föregående år har samtliga pågående sjukfall ökat med 18 104 sjukfall. Regionala uppgifter finns här.

Fakta

• Om en person har nedsatt arbetsförmåga på grund av sjukdom kan denna vara berättigad till sjukpenning. För anställda betalas ersättningen ut från dag 15 i sjukfallet, de första 14 dagarna består av en karensdag samt en sjuklöneperiod som betalas ut av arbetsgivaren. För till exempel arbetslösa och föräldralediga kan ersättningen från Försäkringskassan betalas ut tidigare.

• Sjukpenningtalet anger antalet dagar per person om alla sjuk-och rehabiliteringspenningdagar under ett år slås ut på alla försäkrade individer.

• Ohälsotalet anger antalet dagar per person om alla ersatta dagar från alla förmåner i sjukförsäkringen (sjukpenning, arbetsskadesjukpenning, rehabiliteringspenning, sjukersättning eller aktivitetsersättning) under ett år slås ut på alla försäkrade individer.

Relaterat

Sjukpenningtalet i november 2015 Regeringsrapport – sjukfrånvarons utveckling, delrapport 2

Regeringsrapport – Analys av sjukfrånvarons variation

Kontakt
Vill du veta mer eller ha hjälp med kontakt: ring presstjänsten på 010-116 98 88.

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning. Vi är en av Sveriges största myndigheter och ansvarar för en stor del av de offentliga trygghetssystemen. Vi fattar cirka 20 miljoner beslut om bidrag och ersättningar och betalar ut drygt 200 miljarder kronor per år till barn och familjer, personer som lever med funktionsnedsättning, sjuka, nyanlända och arbetssökande. Genom vår expertis och forskning bidrar vi till ny kunskap inom socialförsäkringen. Vi är drygt 13 000 medarbetare.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.