Ska du på bilsemester i Skandinavien?

Det är väldigt spännande att vara på resande fot när man är på bilsemester i Skandinavien. Det finns så mycket att se och göra, och landskapet är hisnande. Men det finns några saker du behöver veta innan du ger dig ut på vägarna.

Här är tio bästa tips för att köra i Skandinavien

1. Se till att din bil är i gott skick

Innan en lång resa se till att din bil är i gott skick. Speciellt om du planerar att köra i snö eller isiga förhållanden. Kontrollera däck, bromsar och lampor och se till att vindrutetorkarna fungerar bra.

2. Försäkra din bil

Kontrollera att din bilförsäkring täcker körning i Skandinavien. Om den inte gör det kan du behöva teckna ett extra skydd. Detta är särskilt viktigt om du planerar att köra i Norge, eftersom reglerna för bilförsäkringar är annorlunda där.

3. Körkort

Om du planerar att hyra en bil måste du ta med dig körkortet och ett kreditkort. Vissa biluthyrningsföretag kräver också ett internationellt körkort (International Driving Permit, IDP), så det är värt att kontrollera det innan du reser.

4. Hastighetsgränser på motorvägar i Skandinavien är 130 km/h. I vissa områden är hastighetsgränsen dock lägre, så det är viktigt att kontrollera skyltarna innan du börjar köra.

5. Vägtullar och bränslepriser

Det är vanligt med vägtullar i Skandinavien, så det är viktigt att du tar med detta i din reseplanering. Du kan betala vägtullar med kontanter eller kreditkort. Ibland kan det bli kö i samband med övergångar eller vid bensinstationer. Du kan få en del dötid över och du kanske funderar på sätt att få tiden att gå fortare. Betting i Norge har, precis som i Sverige, vuxit enormt, så om du tycker om att spela kan norska aktörer bli ett alternativ, när du ändå är på besök i landet.

6. Kartläsning

Viktigt att veta hur man läser en karta. I Skandinavien är vägarna väl skyltade och det är relativt lätt att hitta rätt. Ett GPS-system kan dock vara användbart, särskilt om du planerar att ge dig ut utanför de upptrampade vägarna. Sitter du som passagerare och tröttnar på att vara sysslolös kan underhållning på mobilen bli ett alternativ. Onlinespel i Sverige har en stor efterfrågan, något som tidigare nämnt ökat markant även i Norge, kanske det kan vara ett sätt att fördriva tiden när landskapet blivit för enahanda.

7. Parkering

Parkeringen i Skandinavien är i allmänhet väl skyltad och lätt att hitta. Det finns dock vissa områden där parkeringen är begränsad eller dyr. Kontrollera i förväg om du planerar att besöka en stad eller ort där parkering kan vara ett problem.

8. Vägförhållanden

Vägarna i Skandinavien är i allmänhet av god kvalitet och väl underhållna.På vintern kan de dock vara hala, så det är viktigt att vara försiktig när du kör. I avlägsna områden kan vägarna vara smalare och mer slingrande än vad du är van vid.

9. Väderförhållanden

Vädret i Skandinavien kan vara ombytligt, så det är viktigt att vara förberedd på alla eventualiteter. På vintern kan snö och is göra kör förhållandena svåra.

10. Haverier

Om du råkar ut för ett haveri eller en olycka i Skandinavien är nödnumret 112. Detta nummer kan du komma i kontakt med polis, brandkår eller ambulans, oavsett var du befinner dig i Skandinavien.