Ska du till Almedalen – är du tillgänglig?

Inför Almedalsveckan uppmanas arrangörer att tänka på utformningen av sina evenemang och göra dem tillgängliga. För andra året i rad genomförs Tillgänglighetsarenan. Syftet är att lyfta tillgänglighet och utformning i samhällsdebatten och ge frågorna en tydlig hemvist i Almedalen.

Arenan arrangeras gemensamt av SPF SeniorernaDHRParasport Sverige och Hissförbundet.

• Bostäder, lokaler och utomhusmiljöer bör vara utformade så att de är tillgängliga för alla. Det är bra för seniorer och för hela samhället. Tillgänglighetsarenan ökar medvetenheten om detta och vill se förbättringar i hela Sverige, säger Christina Rogestam, förbundsordförande, SPF Seniorerna.

Under Almedalsveckan 2016 testade Peter Ojala, lagkapten för Sveriges landslag i paraishockey, tillgängligheten vid tio olika seminarier. Peter kunde tyvärr inte ta sig in på de flesta av seminarierna.

• Många organisationer som anordnar seminarier och andra aktiviteter i Almedalen tänker inte på att tillgängligheten är helt avgörande för att personer med funktionsnedsättningar ska kunna delta vid ett seminarium. Det behöver inte vara svårt att göra ett seminarium tillgängligt. Med små enkla medel hade jag kommit in på de flesta ställen, säger Peter Ojala.

• Personer med en funktionsnedsättning har en viktig roll i samhällsutvecklingen. Almedalen är en öppen plats för debatt och påverkan, att arrangörerna utformar sina evenemang tillgängligt är väsentligt för att nå alla människor säger, Rasmus Isaksson förbundsordförande DHR.

Myndigheten för delaktighets checklista för tillgängliga möten och konferenser: http://www.mfd.se/globalassets/dokument/publikationer/2015/2015-5-checklista-tillgangliga-moten-och-konferenser.pdf

Tillgänglighetsarenan är öppen tisdag den 4 juli kl 13–16, Strandgatan 24 och avslutas med ett öppet mingel kl.16.00–17.30.

Mer information:

Fredrik Canerstam, DHR, 070-306 80 37, fredrik.canerstam@dhr.se

Charlotte Teglgaard, Hissförbundet, 072-501 25 22, charlotte.teglgaard@tebab.com

Facebook, https://www.facebook.com/tillganglighetsarenan/

Om arrangörerna:

SPF Seniorerna är en av Sveriges största ideella organisationer med närmare 270 000 medlemmar över hela landet, politiskt och religiöst obundet och öppet för alla som har rätt till någon form av pension.

DHR är en idéburen organisation av och för personer med nedsatt rörelseförmåga. En av utgångspunkterna i vårt arbete är FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.

Parasport Sverige är ett idrottsförbund som organiserar idrott för personer med rörelsehinder, synskada och utvecklingsstörning inom 18 olika idrotter samt ansvarar för Sveriges deltagande i Paralympics.

Hissförbundet är den svenska branschföreningen för företag som tillverkar, monterar och underhåller hiss- och rulltrappsinstallationer. Medlemsföretagen representerar över 85 % av den svenska branschen.