Ska vi exportera Nya Karolinska-modellen till fattiga länder?

Inför Världsbankens årsmöte i Bali släpper Diakonia tillsammans med andra organisationer en rapport som visar på riskerna med Offentlig Privat Samverkan. Rapporten granskar tio OPS-projekt världen över som alla bygger på samma finansieringsmodell som Nya Karolinska i Solna. Exemplen visar på allvarliga brister och på hur den offentliga sektorn i samtliga fall fått axla höga kostnader när projekten gått snett. Rapporten uppmanar givarländer och institutioner, däribland Världsbanken, att sluta främja modellen som en universallösning för finansiering av vård, skola och infrastruktur i utvecklingsländer.

Nya Karolinska (NKS) i Solna är ett exempel på Offentlig Privat Samverkan (OPS), eller Public Private Partnership (PPP) som det heter på engelska. OPS-projekt lyfts fram av regeringar i givarländer och institutioner som Världsbanken som en finansieringsmodell för allt från infrastruktur till sjukvård och utbildning i utvecklingsländer, för att nå målen i Agenda 2030. OPS är en del av Världsbankens strategi för att främja privatfinansiering av olika projekt för att nå utvecklingsmål.

Samtidigt visar olika utvärderingar och exemplen i vår rapport History RePPPeated – How public private partnerships are failing att OPS-modellen inte är en universallösning för resultat som verkar i allmänhetens intressen. Tvärtom visar de tio exemplen i rapporten på allvarliga brister.

Nya Karolinska i Solna – ett av flera andra avskräckande exempel

Rapporteringen kring Nya Karolinska Solna avslöjade allvarliga brister i hela processen med att bygga sjukhusområdet. Turerna kring NKS kom till allmänhetens kännedom genom visselblåsare och grävande journalistik. I boken ”Sjukt hus – Globala miljardsvindlerier – Från Lesotho till Nya Karolinska" från 2016, beskriver journalisterna Henrik Ennart och Fredrik Mellgren fallet i detalj. Det som kanske inte är så allmänt känt i Sverige är att NKS inte är unikt och att OPS-projekt runtom i världen visar på liknande problem.

De mest allvarliga problemen med OPS-projekt

De tio granskade projekten i vår rapport kommer från olika sektorer och spänner över rika länder såväl som utvecklingsländer. Samtliga har resulterat i höga kostnader som fått axlas av den offentliga sektorn och därmed drabbat medborgarna. Riskerna är större för den offentliga än för den privata sektorn eftersom det är den som fått bära kostnader när saker gått snett. I Lesotho har exempelvis byggandet av ett sjukhus eskalerat till att sluka mellan 40-50 procent av landets årliga hälsobudget. Dessutom:

• I nio av tio fall har insynen varit bristfällig och människor som berörts lokalt har inte konsulterats eller informerats.
  • I hälften av de tio fallen har projekten haft negativ inverkan på människor som lever i fattigdom och bidragit till ökade klyftor i samhället. Exempelvis har ett OPS-projekt i Jakarna i Indonesien, som påbörjades redan i slutet på 90-talet, inte levt upp till löftet om rent dricksvatten till människor medan privata företag som deltagit har gått med vinst.
  • Tre av projekten har resulterat i allvarliga negativa sociala och miljömässiga effekter.

Exemplen visar hur svårt det är att förhandla och sedan implementera ett OPS-projekt och att det krävs mycket hög kapacitet för att projekten ska leverera i tid, inom budget och ge resultat som faktiskt gynnar människor som det var tänkt.

Är OPS-modellen lämplig?

OPS-projekt behöver kanske inte alltid misslyckas, men det finns tillräckligt många bevis som pekar på risker att ta hänsyn till.

– Frågan vi bör ställa oss är: Om inte vi i Sverige klarar av att genomföra en välfungerande OPS, bör då denna modell ses om en lösning i fattigare länder med betydligt sämre institutionella förutsättningar att lyckas? säger Penny Davies, policyrådgivare i utvecklingsfinansiering på Diakonia. Hon fortsätter:

– Är det en modell vi ser som lämplig att främja genom Världsbanken och andra institutioner som en lösning för att nå utvecklingsmål?

Rapporten visar att om svaret på den frågan inte är ett rungande nej, så bör i alla fall fakta om vad som faktiskt inte fungerar tas på allvar. Offentliga resurser är knappa i alla länder och inte minst i utvecklingsländer som ofta står inför akuta och stora behov av satsningar på sjukvård. Och när människors rätt till hälsa och utbildning kränks, samtidigt som privata aktörer skor sig på projekt som inte lyckas bidra till uppfyllandet av dessa rättigheter, så underminerar det förtroendet för beslutsfattare och i förlängningen det demokratiska systemet.

– Vår exempelsamling är ett starkt talande bevis på varför Världsbanken och andra aktörer måste sluta med att reservationslöst främja denna modell som en lösning på utvecklingsländers behov av finansiering för vård, skola, infrastruktur, säger Penny Davies.

Rekommendationer
Rapporten framför fyra rekommendationer (sammanfattade nedan) riktade till Världsbanksgruppen, Internationella Valutafonden och andra offentliga utvecklingsbanker samt givarländer:
  • Sluta att reservationslöst främja OPS för investeringar i social och ekonomisk infrastruktur (t.ex. järnvägar, vatten, energi, sjukvård och utbildning)
  • Ge stöd till länder att hitta den bästa finansieringsmodellen av offentlig service i social och ekonomisk infrastruktur.
  • Säkra god och demokratisk samhällsstyrning innan stora projekt påbörjas.
  • Säkra insyn och att standards för öppenhet tillämpas i projekten.

Penny Davies, senior policyrådgivare utvecklingsfinansiering, Diakonia
e-pospenny.davies@diakonia.se telefon 08-453 69 35