Skandinaviska mästarna PWR Racing gör premiär i helgens WTCR-tävlingar tillsammans med CUPRA Racing.

Södertälje 05-04-2019 – PWR Racing står inför sin första tävlingshelg i världscupen för touring cars, WTCR – FIA World Touring Car Cup presenterad av OSCARO. Teamet kliver in i serien som regerande mästare i den skandinaviska TCR-serien tillsammans med CUPRA Racing. Sedan TCR-reglementet infördes i STCC 2017 har PWR Racing tagit 39 pallplatser, varav 13 segrar, under totalt 33 race.

Men teamet är ödmjuka inför uppgiften och vet att säsongen kommer att bjuda på en brant inlärningskurva. PWR Racing har aldrig tävlat på någon av de banor som WTCR besöker under året och många av dem skiljer sig ordentligt från banorna i Skandinavien.

- Jag ser verkligen fram emot årets säsong. Både mitt och teamets mål är alltid att göra bra resultat och nå pallplaceringar. Men vi har en stor uppgift framför oss och vet att vi tävlar mot flera förare och team som har betydligt mer erfarenhet med sig. Premiären blir vår första chans att mäta oss ordentligt på internationell nivå och vi kommer att göra allt vi kan för att konkurrera med jättarna, säger Daniel Haglöf, WTCR-förare och VD på PWR Racing.

Förarna, Daniel Haglöf och Mikel Azcona, har tillsammans en lång bakgrund inom touring cars med flera mästerskapssegrar och framskjutna placeringar i båda nationella och internationella mästerskap. Daniel är den erfarne föraren och teamgrundaren som de senaste åren byggt PWR Racing från underdogs till mästerskapssegrare i STCC och nu tagit steget till världsscenen. Mikel Azcona representerar ungdomlig hunger, talang och teamets ambition att supporta starka juniorförare. Han kommer senast från en mästerskapsseger i TCR Europe 2018.

PWR Racing har en stark historia tillsammans med CUPRA Racing i Skandinavien. Teamet har de senaste två säsongerna tävlat med den spanska tillverkarens CUPRA TCR och nått stora framgångar. Teamet fortsätter samarbetet med CUPRA Racing och kommer i WTCR att tävla med officiell support från märket. Tävlingsbilen är densamma som tidigare säsonger och är baserad på märkets Leon CUPRA. Läs mer om bilen här

Premiären, som går av stapeln i Marrakech, Marocko, är den första av totalt tio tävlingshelger. Under varje tävlingshelg körs totalt tre race, ett under lördagen och två på söndag. Topp 15 i varje race får poäng på en skala från 25-1. Två kval körs under helgen och även där delas poäng ut till de fem främsta i varje kval, på en skala från 5-1. Läs mer om mästerskapet här

Totalt 26 förare tävlar i serien under hela säsongen och varje tillverkare får ha högst fyra bilar anmälda. Startfältet får anses vara ett av de tuffaste på många år inom touring cars. Inte mindre än 14 världsmästartitlar och 29 övriga mästartitlar finns bland de tävlande förarna.

PWR Racing har en tuff och extremt spännande uppgift framför sig. Daniel Haglöfs eviga mantra har nog kanske aldrig passat bättre in. Next level!

Tävlingsschema för premiären (svensk tid)

Lördag 6/4

10:00-10:45 - Testpass 1 (Live på WTCR Facebook)

12:00-12:30 - Testpass 2 (Live på WTCR Facebook)