Skåne rensas på tonvis med skrot och farligt avfall

5.4.2017 11:02 | Håll Sverige Rent

Nu börjar årets insamling av skrot och farligt avfall från lantbruken i Skåne, ett unikt samarbete mellan Håll Sverige Rent och Länsförsäkringar. Sedan starten 2007 har drygt 8 450 ton skrot och 1 900 ton farligt avfall tagits om hand i Skåne.

Insamlingen går ut på att hjälpa lantbrukare att bli av med skrot och farligt avfall, som länge varit ett stort problem för många lantbruk. Håll Sverige Rent och Länsförsäkringar inledde 2007 ett samarbete där man erbjuder lantbrukare en försäkring som gör att de kostnadsfritt kan få skrot och farligt avfall hämtat och omhändertaget.

– Det är roligt att många utnyttjar försäkringen och rensar sina gårdar, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent. Det visar inte minst att många lantbrukare är miljömedvetna och vill minska sin miljöbelastning.

Intresset för insamlingen håller fortfarande i sig och sedan starten har mer än 52 500 ton skrot och 8 900 ton farligt avfall samlats in på gårdar runtom i landet.

Det kan vara en utmaning för lantbrukare att hantera stora volymer farligt avfall och skrot samtidigt som man sköter en krävande verksamhet. Syftet med återvinningsförsäkringen är att rensa landsbygden på sådant avfall som lantbrukaren samlar på sig under åren för att skapa en ren och säker landsbygd.

Om insamlingen
Hämtning av farligt avfall och skrot beställs av Håll Sverige Rent per telefon 020­-75 76 00, vardagar kl. 08.00­17.00 eller på www.giftfrimiljo.nu. Hämtningarna sköts av återvinningsföretaget Stena Recycling. Länsförsäkringar Skåne är ett av 11 länsförsäkringsbolag som erbjuder återvinningsförsäkringen.

Om farligt avfall
Farligt avfall som oljor, frätande kemikalier och handelsgödsel finns ofta på lantbruk. Uttjänta lantbruksmaskiner blir i många fall stående i diken, skogar, på åkern eller gårdstomten där de rostar sönder och kan läcka miljöskadliga ämnen. Det är också ett stort resursslöseri när farligt avfall och metall inte återvinns. Det går till exempel åt 75 procent mindre energi vid tillverkning av stål från återvunnet material jämfört med ny råvara.

Andreas Frössberg, projektledare Håll Sverige Rent, tfn:070-723 71 87

Peter Birch-Iensen , Länsförsäkringar Skåne,tfn: 076-773 84 89

Håll Sverige Rent är en ideell obunden stiftelse. Arbetet finansieras av bidrag och projektmedel från företag och myndigheter samt genom insamling till 90-konto.