Resia AB

Skåningarna spenderar mest pengar på resor

Dela

När SIFO på uppdrag av Resia ställde frågan hur mycket pengar svenskarna planerar att lägga på resor under 2018 var det skåningarna som hade gjort störst plats i budgeten. 17 procent av de tillfrågade malmöborna räknar med att lägga mellan 20 000 och 30 000 kronor per person under 2018. I Göteborg och Stockholm är det endast 11 respektive 9 procent som planerat att lägga samma summa på resor under det här året.

– I förra årets Resiabarometer kunde vi se att skåningarna är de som reser mest, och det stora intresset för resor fortsätter även i år. Smidiga och prisvärda flyglinjer från framför allt Köpenhamn är förmodligen en stor anledning till detta. Men är det kanske också så att de flesta globetrotters i vårt avlånga land valt att bosätta sig närmare Europa och resten av världen? menar Lina Eklund, PR-specialist på Resia.

Mest pengar på boende, shopping och nöjen

Det skåningarna helst lägger sina pengar på under resan är boendet. Det ska ligga centralt, vara inspirerande i form av boutiquehotell och helst ska hotellet kunna erbjuda bra mat. Skåningarna lägger även betydligt mer pengar på både shopping, barer och nattklubbar än vad resenärer från andra delar av Sverige gör.

Även bland de resenärer som planerar att lägga ännu mer pengar på sin resa, det vill säga 30 000 kronor eller mer per person, sticker malmöborna och skåningarna ut i jämförelse med resten av landet.

– Vi har märkt av ett större intresse för skräddarsydda resor som kan vara lite svårare att boka själv. Det bokas även mycket långresor, mer påkostade resor, kryssningar och framför allt Hurtigruten där vi ser ett mycket stort intresse. Helsingborgarna med omnejd är på hugget och vill ut och upptäcka världen, säger Anette Holmgren, resebyråchef på Resia i Helsingborg.

Skåningarnas vinnare och förlorare 2018

När det gäller reguljärresorna tar Miami över förstaplatsen. Prag och Malaga klättrar och Las Palmas och Paris är nykomlingar på listan. Las Palmas ökar med +233 procent, Fort Lauderdale utanför listan med + 160 procent och Kapstaden ökar med hela +500 procent. London och Barcelona är de som tappar mest. I chartervärlden ser vi att Turkiet återigen klättrar in på topplistan. Las Palmas tappar stort (- 70 %) men växer å andra sidan i reguljärvärlden vilket visar på ett ändrat resmönster bland skåningarna och svenskarna.

*Skåningarnas topplista reguljärflyg

  1. Miami (2)
  2. Malaga (8))
  3. Barcelona (1)
  4. Palma de Mallorca (4)
  5. Prag (9)
  6. New York (6)
  7. London (3)
  8. Las Palmas (Gran Canaria) (ny)
  9. Rom (5)
  10. Paris (ny)

*Skåningarnas topplista charterresor

  1. Chania (Kreta) (3)
  2. Palma de Mallorca (2)
  3. Las Palmas (Gran Canaria) (1)
  4. Larnaca (Cypern) (4)
  5. Teneriffa (10)
  6. Rhodos stad (6)
  7. Split (Kroatien) (8)
  8. Heraklion (Kreta) (ny)
  9. Antalya (Turkiet) (ny)
  10. Dubai (ny)

*Listorna är baserade på resor med avresa från Malmö och Köpenhamn mellan 6 mars och 31 december 2018.

För mer information, kontakta gärna:

Lina Eklund, PR-specialist Resia AB, telefon: 0702-88 49 75, e-post: lina.eklund@resia.se

Nyckelord

Kontakter

Lina EklundPR-specialist - PR och extern kommunikation

Det är mig du kontaktar i första hand då jag är den som är presskommunikatör på Resia. Jag jobbar främst med våra semesterresor men svarar på alla frågor.

070-2884975

Bilder

Länkar

Om

Resia AB
Resia AB



Resia Travel Group har skapat och driver flertalet varumärken inom resebranschen där den gemensamma nämnaren är personligt engagemang. Med branschens bästa kompetens, en utmärkande energi och stor nyfikenhet har vi som målsättning att alltid skapa överraskande bra reselösningar. För vi kan det här med resor. Vi vet vad som tillför värde när man är på resande fot. Semesterdrömmar, smidiga affärsresor, energigivande möten, gruppresor och events samt välorganiserade kongresser – vi gör skillnad tack vare våra 500 specialiserade medarbetare.

Med fäste i Skandinavien jobbar vi mot hela världen och är tillgängliga såväl online som via telefon och i butik. Vi möter våra kunder genom varumärkena Resia, Resfeber, Box Office, Bengt-Martins, Cruise Market, Rejsefeber, Reisefeber, Ticket Service, ARTE Udland och Hyttespecialisten. Huvudsätet finns i Göteborg där vårt Servicecenter stöttar kundmötet med funktioner som marknad, teknisk utveckling, ekonomi, HR, IT och säljsupport. År 2016 omsatte vi 3,6 miljarder kronor. 

Följ Resia AB

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Resia AB

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum