Skansen erbjuder en trygg julupplevelse med förköpsbiljetter

I år bjuder Stiftelsen Skansen in till en julvandring genom historia och djurpark där gäster kan njuta av julens mat och handla årets julklappar. För att skapa en trygg julupplevelse behöver alla som besöker Skansen under adventshelgerna förboka sin biljett. Årskortsinnehavare behöver kostnadsfritt boka sin plats.

Stiftelsen Skansen bjuder in till en stämningsfull och trygg julpromenad i vackra miljöer. Julen på Skansen är fokuserad till adventshelgerna och äger rum på en mycket större yta än vanligt.

– Det har varit ett tufft år för hela landet. Under de senaste månaderna har vi sett att många av våra branschkollegor tvingats ställa in sina jularrangemang. Skansens stora ytor utomhus blir en viktig fördel för oss i att kunna skapa trygga gästerbjudanden, även under rådande restriktioner. Vi vet hur viktig julen på Skansen är, inte bara för oss och våra interna samarbetspartners, utan även för våra gäster. Därför känns det bra att kunna presentera en ny julupplevelse som ska vara trygg för alla, säger Yvonne Nordlind, marknads- och kommunikationschef på Skansen.

För att förhindra trängsel och skapa trygga besök måsta alla gäster boka en förköpsbiljett via Ticketmaster. Detta gäller även årskortsinnehavare som måste boka plats, men utan extra kostnad. Gästen bokar en specifik insläppstid då man kan passera genom Skansens Huvudentré. Väl inne kan man njuta av Julen på Skansen så länge man själv önskar. Varje dag finns det ett begränsat antal biljetter.

– Det är viktigt att vi kan fortsätta fira traditioner och erbjuda ett fint julfirande på Skansen. I år kan man på nya, och gamla, sätt ta del av en kulturhistorisk jul, träffa våra djur och handla sina julklappar tryggt, säger Åsa Magnusson, chef för Skansens kulturhistoriska avdelning.

Alla gäster kommer att kunna följa en promenadslinga förbi levandegjorda miljöer, där Skansens pedagoger finns på plats och berättar om julfiranden från förr. Längs med hela promenaden finns delikatesser och lokalproducerat hantverk till försäljning. Djurparken är öppen som vanligt och bidrar till alla barns och vuxnas jul, även om björnen sover.

– Årets jul på Skansen växte visserligen fram ur något så tråkigt som att vi behöver förhindra trängsel och inte kan erbjuda en julmarknad. Men med årets upplägg känns det ändå glädjande att kunna konstatera att julen har alla förutsättningar att till och med bli bättre än tidigare, säger Yvonne Nordlind, marknads- och kommunikationschef på Skansen.

Julupplevelsen på Skansen är fokuserad till adventshelgerna (28-29 nov, 5-6 dec, 12-13 dec, 19-20 dec) men Skansen har öppet alla dagar i veckan på temat jul.

Biljetter till Julen på Skansen säljs via Ticketmaster. Biljettsläpp onsdag 11 november, kl 10.00.

Skansen stänger sina entréer – för första gången på 129 år20.11.2020 08:25:00 CETPressmeddelande

Nästa fredag stänger Skansen entréerna och Jul på Skansen ställs in. Med anledning av statsminister Stefan Löfvens pressträff och tydliga budskap tidigare i veckan, ”Ställ in”, ser Skansen ingen annan möjlighet än att stänga ner verksamheten helt och hållet. Detta för att ta ansvar i enlighet med de nya riktlinjerna där alla personer uppmanas att ta eget ansvar och inte träffa fler än åtta personer, inom familjen.

Nytt samarbete möjliggör för elever att besöka Skansen i höst – Sveriges största utomhusklassrum4.9.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Skansens gedigna skolprogram har länge varit ett uppskattat inslag för Stockholms skolelever. Rundvandringarna i Sveriges största utomhusmuseum ger en unik utbildning i det svenska djur- och kulturarvet. För att elever på ett tryggt sätt under hösten ska kunna ta del av visningarna, och åka till Skansen utan att belasta kollektivtrafiken erbjuder Skansen och EkmanBuss Flexibussitet nu visningar med egen busstransport.