Skansen firar 125-åring med återställande av originalglas!

Lagom till Biologiska museets jubileum står det klart att mycket har hänt sedan museet stängdes för allmänheten i augusti 2017. Den ikonisk byggnaden på Djurgården har nu gott hopp om framtiden och Skansenchefen John Brattmyhr tror på en lösning.

Påbörjad renovering av fönster på Biologiska museet. Foto: Maria Johansson.

-Vi ser utmaningarna med Biologiska museet som har stora underhållsbehov, säger John Brattmyhr, och vi har haft långa samtal med länsstyrelsen för att tillsammans kunna lösa finansieringen. Det ser ut som att vi är på god väg att kunna börja upprustningen.

Skansen har ansökt om medel för att återställa takfönstren till originalskick och att få museet byggnadsminnesförklarat.

-Vid byggnadsminnesförklaringen fastställs skyddsbestämmelser som bland annat säger hur byggnaden ska vårdas och hur ändringar får göras. Det kommer ställa extra höga krav på oss och den verksamhet vi kommer kunna bedriva på sikt i Biologiska museet.

- Vi har också ansökt om att återställa museets takfönster till ett utförande som liknar ursprungligt från 1893. Skansen har i samråd med Länsstyrelsen och byggnadsantikvarie genomfört provfönster inför ett återställande. Etapp ett av fönsterbyte pågår fram till årsskiftet. Etapp två sker förhoppningsvis under 2019 alternativt under 2020. Under den tidsperiod då fönsterbyte pågår kommer andra interiöra och exteriöra arbeten att utföras. Renovering av hela byggnaden kommer att kosta flertalet miljoner, pengar som Skansen saknar.

Biologiska museet

Biologiska museet grundades av Gustaf Kolthoff‚ som bland annat var konservator‚ amatörzoolog och författare och innehåller samlingar av skandinaviska däggdjur och fåglar i sina naturliga ekologiska miljöer. I det stora dioramat framställs de olika landskapstyperna från inlandsnatur till kustlandskap.

Museibyggnaden uppfördes 1893 och ritades av arkitekten Agi Lindegren som hade de norska medeltida stavkyrkorna som förebild. Det blev en stor attraktion på Stockholmsutställningen 1897 med de unika, och enormt stora, dioramorna  där Bruno Liljefors målat naturmiljöer som bakgrund till utställningen av djur och fåglar.

På bottenvåningen finns två mindre dioramor med motiv från Spetsbergen - Ishavsgrottan, och en dalgång från östra Grönland.

Biologiska museet kommer tills vidare att vara stängt, troligtvis fram till 2020.

Påbörjad renovering av fönster på Biologiska museet. Foto: Maria Johansson.
Byggnadsställningar Biologiska museet. Foto: Maria Johansson.
Takfönster Biologiska museet. Foto: Maria Johansson.
Landskap med häger

Holger Blom’s sea lion terrace becomes the Baltic Sea Science Center22.3.2019 14:10:01 CETPressmeddelande

How should Skansen use the former sea lion terrace that has stood unused for many years? The location between Skansen Aquarium, the Galejan Fairground and the former Elephant House was too central to be left empty. Head of the Zoological Department Tomas Frisk and CEO of Skansen John Brattmyhr put their heads together. They contacted Stockholm University and the Swedish University of Agricultural Sciences, and together they began thinking about a knowledge centre for the Baltic Sea and the environment – a place for learning. Architect Katarina Wahlström from KAWA and landscape architects Topia were commissioned to produce an initial sketch for the area.

Kunskapsrådet kvalitetssäkrar Baltic Sea Science Center19.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Östersjön på Skansen – Baltic Sea Science Center – är ett kunskapscenter som lyfter samspelet mellan Östersjön och människan. I anläggningen ligger fokus på de miljöutmaningar som finns i form av övergödning, icke hållbart fiske och miljögifter. Verksamheten utformas i samråd med forskare från Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet i ett kunskapsråd och det samarbetet kommer att fortsätta långt efter att huset öppnar 12 april.

Holger Bloms sjölejonterrass blir Baltic Sea Science Center11.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Hur skulle Skansen kunna utnyttja den gamla Sjölejonterrassen som stått oanvänd i många år? Läget mellan Skansen-Akvariet, Galejan och det gamla elefanthuset var för centralt belägen för att stå tom. Zoologiska avdelningens chef Tomas Frisk funderade tillsammans med Skansenchefen John Brattmyhr. De kontaktade Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet och tillsammans började tankarna på ett kunskapsområde om Östersjön, miljön och en plats för lärande att ta form. Arkitekten Katarina Wahlström på KAWA, och landskapsarkitekterna Topia, fick uppdrag att ta fram en programskiss för området.