Skansen firar 125-åring med återställande av originalglas!

Lagom till Biologiska museets jubileum står det klart att mycket har hänt sedan museet stängdes för allmänheten i augusti 2017. Den ikonisk byggnaden på Djurgården har nu gott hopp om framtiden och Skansenchefen John Brattmyhr tror på en lösning.

Påbörjad renovering av fönster på Biologiska museet. Foto: Maria Johansson.

-Vi ser utmaningarna med Biologiska museet som har stora underhållsbehov, säger John Brattmyhr, och vi har haft långa samtal med länsstyrelsen för att tillsammans kunna lösa finansieringen. Det ser ut som att vi är på god väg att kunna börja upprustningen.

Skansen har ansökt om medel för att återställa takfönstren till originalskick och att få museet byggnadsminnesförklarat.

-Vid byggnadsminnesförklaringen fastställs skyddsbestämmelser som bland annat säger hur byggnaden ska vårdas och hur ändringar får göras. Det kommer ställa extra höga krav på oss och den verksamhet vi kommer kunna bedriva på sikt i Biologiska museet.

- Vi har också ansökt om att återställa museets takfönster till ett utförande som liknar ursprungligt från 1893. Skansen har i samråd med Länsstyrelsen och byggnadsantikvarie genomfört provfönster inför ett återställande. Etapp ett av fönsterbyte pågår fram till årsskiftet. Etapp två sker förhoppningsvis under 2019 alternativt under 2020. Under den tidsperiod då fönsterbyte pågår kommer andra interiöra och exteriöra arbeten att utföras. Renovering av hela byggnaden kommer att kosta flertalet miljoner, pengar som Skansen saknar.

Biologiska museet

Biologiska museet grundades av Gustaf Kolthoff‚ som bland annat var konservator‚ amatörzoolog och författare och innehåller samlingar av skandinaviska däggdjur och fåglar i sina naturliga ekologiska miljöer. I det stora dioramat framställs de olika landskapstyperna från inlandsnatur till kustlandskap.

Museibyggnaden uppfördes 1893 och ritades av arkitekten Agi Lindegren som hade de norska medeltida stavkyrkorna som förebild. Det blev en stor attraktion på Stockholmsutställningen 1897 med de unika, och enormt stora, dioramorna  där Bruno Liljefors målat naturmiljöer som bakgrund till utställningen av djur och fåglar.

På bottenvåningen finns två mindre dioramor med motiv från Spetsbergen - Ishavsgrottan, och en dalgång från östra Grönland.

Biologiska museet kommer tills vidare att vara stängt, troligtvis fram till 2020.

Påbörjad renovering av fönster på Biologiska museet. Foto: Maria Johansson.
Byggnadsställningar Biologiska museet. Foto: Maria Johansson.
Takfönster Biologiska museet. Foto: Maria Johansson.
Landskap med häger

Trendiga gråärter skapar rusning på Skansen9.1.2019 10:21Pressmeddelande

När Agneta Magnusson skulle presentera sin bok och ha en föreläsning om den trendiga gråärten, och de lika intressanta rovorna och kålrötterna, på Skansen den 16 januari blev det fullbokat direkt. -Det hade vi inte räknat med, säger Sarah Gühne som ansvarar för föreläsningsverksamheten. Som tur är har Agneta en lucka i kalendern så hon kan komma tillbaka för en ny föreläsning redan nu den 24 januari.