Skansen har nominerats till Stora Turismpriset 2016

Stockholms stad har nominerat Skansen till Stora Turismpriset 2016 för ett aktivt arbete med turistfrågor ur ett barn-, mångfalds- och jämställdhetsperspektiv.

Folkdanslaget

- Vi är väldigt stolta och glada över att ha blivit nominerade, säger Skansens vd John Brattmyhr, och vi tar det som en fin bekräftelse på att våra satsningar berör och är viktiga för många, att vi utvecklas i samklang med vår samtid och framtid. Nu ser vi fram emot byggstarten av det nya Östersjöhuset som ytterligare kommer att utveckla Skansens pedagogiska verksamhet och engagemang i miljöfrågorna.

- Skansen är en av Stockholms allra viktigaste besöksanledningar. Jag är stolt över att ett så anrikt museum är så aktuellt och nyskapande. De arbetar aktivt med en mängd samarbetspartners och ett tiotal utlandsmarknader. Av Skansens ca 1,4 miljoner årliga besökare är 40% av dem från utlandet, säger Thomas Andersson, vd på Visit Stockholm.

Här är några av de omdömen som lett fram till nomineringen: ”Skansen har genom åren byggt upp ett antal verksamheter där framförallt barn kan delta och genom aktiviteter kopplade till miljön och tiden leva sig in i och lära sig om livet förr. Det finns en rad programpunkter som bygger på interaktion och förmedling av kultur. Här finner Skansen naturliga vägar för att integrera jämställdhets-, mångfalds- och barnperspektiv i de verksamheter som rör program och barnaktiviteter.”

”Skansens samarbete med Röda korset möjliggör för nyanlända familjer att få en dag tillsammans med en volontär från Röda korset besöka Skansen. Under 2016 har samarbetet med Röda korset utökats och en av teaterföreställningarna inom ramen för Lill-Skansenteatern är numera anpassad så att den passar alla barn oavsett vilket språk man pratar.”

Fakta om priset
Stora Turismpriset är ett landsomfattande pris som går till en aktör som gjort ”föredömliga insatser i nytänkande, internationalisering, kvalitet och hållbarhet som har bidragit till att utveckla turismen i Sverige”. Varje län i Sverige erbjuds att delta med en kandidat och Stockholm har valt att nominera Skansen för stora insatser inom folkbildning och samarbete med samhällsaktörer. Varje nominerad länskandidat får 10 000 kronor som ska användas till en kunskapsfrämjande insats och den nationella vinnaren får 100 000 kronor.
Prisutdelningen kommer att ske på Quality Hotel Globe i Stockholm tisdagen den 18 oktober.

Folkdanslaget
Låtspel i Delsbogården. Foto: Maria Johansson.
Diskmadammer på höstmarknad. Foto: Christina Westberg.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Pressinbjudan: Skandinaviens främsta besöksmål - med fler besökare än kinesiska muren. Var är vi?19.10.2017 15:14Pressmeddelande

45 aktörer på Djurgården har under ett år arbetat för att tillsammans stärka Skandinaviens främsta besöksmål. Det har resulterat i ett koncept som presenteras den 27 oktober av bland andra Björn Ulvaeus, som investerat själ, hjärta och resurser på Djurgården och Stockholm. Möt honom och andra aktörer från Djurgårdens restauranger, museer, nöjen mm.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.