Skansen höjer priset på årskortet
Skansen stängde i fredags, till följd av pandemin, men försäljningen av presentkort och julklappar i webbshoppen är fortsatt igång. Många uttrycker sitt stöd genom att skänka gåvor och efterfrågan på årskort är stor. Sedan beskedet om stängning för en vecka sedan har Skansen sålt 1 099 årskort och försäljningen är uppe i totalt 104 992 årskort under 2020.
– Vårt mål var att sälja 120 000 årskort i år, ett mål vi nästan kommit upp i trots den svåra pandemin. Vi är tacksamma och överväldigade av stödet vi upplever och hoppas att fler vill nyttja möjligheten att köpa ett årskort på Skansen som julklapp till nära och kära. Försäljningen av årskort bidrar till att upprätthålla vår verksamhet och börjar gälla från den dag vi slår upp portarna igen, säger Yvonne Nordlind, Marknads- och kommunikationschef på Skansen.
Antalet gäster för 2020 landade på över 600 000
Antalet gäster på Skansen stannade vid totalt 632 683 besökare – att jämföra med fjolårets besöksstatistik som låg på rekordsiffran 1,4 miljoner besökare. Under förra veckan, efter besked om att Skansen stänger den 27 november, hade Skansen totalt 12 335 besökare.
– Vi kan bara konstatera att förra veckans besökstal är ett kvitto på att Skansen är en viktig plats för stockholmarna. Året som gått har varit annorlunda för alla och vi är stolta över att vi har lyckats ge över 600 000 personer möjlighet att njuta av Skansen på ett säkert sätt. Vi är väldigt glada för all kärlek och stöd vi får från allmänhet och gäster. Nu hoppas vi att utveckling går åt rätt håll och att Skansen under nästa år kan ta emot ännu fler gäster igen, säger John Brattmyhr, VD för Skansen.
Om du vill stödja Skansens verksamhet kan du ge en gåva, köpa en julklapp i Skansenbutikens webbshop eller köpa ett årskort. Läs mer på skansen.se/stod-stiftelsen-skansen.
Nyckelord
Kontakter
Yvonne NordlindAvdelningschef Marknads- och kommunikationsavdelningen
Tel:0731-525832yvonne.nordlind@skansen.seBilder
Länkar
Om
Mitt på den gröna ön Djurgården i Stockholm finns Skansen. En plats som levandegör upplevelser av natur och kultur – nu, då och i framtiden. Stiftelsen Skansen är världens äldsta friluftsmuseum, grundat 1891 av Artur Hazelius, och varje år kommer cirka 1,4 miljoner gäster till oss.
Följ Stiftelsen Skansen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Stiftelsen Skansen
Gift er bland djuren, i Seglora kyrka eller med utsikt över Stockholm – Drop in-bröllop får ny skrud20.3.2024 10:52:47 CET | Pressmeddelande
Den 15 juni är den uppskattade traditionen “Drop in-bröllop” tillbaka på Skansen. Årets stora nyhet är att alla par som vill gifta sig för första gången kan förboka en tid och en plats för sin vigsel, eller som tidigare år komma spontant och tilldelas en vacker plats på Skansen.
Trollpackor, vårkonserter och äggskola när Skansen firar påsk18.3.2024 07:50:00 CET | Pressmeddelande
Den 28 mars börjar årets påsk på Skansen – ett traditionsfyllt äventyr för alla åldrar. Färdas bakåt i tiden och upplev hur påsken firats förr, gå på vårkonsert, möt trollpackor och påskkärringar, bind en egen kvast eller prova på ukrainsk äggmålning.
Skansen är Sveriges mest hållbara varumärke inom rese- och turismbranschen enligt svenska konsumenter8.3.2024 07:50:00 CET | Pressmeddelande
För andra året i rad har Stiftelsen Skansen utsetts till Sveriges mest hållbara varumärke inom rese- och turismbranschen. Utmärkelsen baseras på varumärkesstudien Sustainable Brand Index 2024, där konsumenter har fått tycka till om hur hållbara svenska varumärken är.
Skansen lanserar loppis – utökar sin satsning på återbruk27.2.2024 07:50:00 CET | Pressmeddelande
Skansen satsar på återbruk och uppmuntrar till en mer medveten konsumtion när man för första gången någonsin slår upp portarna till en alldeles egen Loppis. Under söndagar i april kommer Skansens tivoliområde och dansbana, Galejan, att fyllas av härligt återbruk för alla gäster.
Skansen prisas av stockholmarna för starkaste varumärke och trivsammaste miljön 202421.2.2024 10:23:49 CET | Pressmeddelande
Stiftelsen Skansen har utsetts till årets ”starkaste varumärke” och "trivsammaste miljön" i Evimetrix årliga undersökning av stockholmarnas favoritmuseum. Dessutom prisas man för sitt arbete med barnperspektivet. Utmärkelser ges till de museer som stockholmarna själva uppskattar mest.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum