Skansen höjer priset på årskortet

Idag höjs priset på Skansens årskort från 295 kronor per år till 365 kronor per år. Även om Skansen stängde i fredags går det att stödja verksamheten genom att köpa ett årskort som i praktiken börjar gälla ett år framåt från den dagen Skansen öppnar igen.

Utsikt över Sollidenscenen på Skansen

Skansen stängde i fredags, till följd av pandemin, men försäljningen av presentkort och julklappar i webbshoppen är fortsatt igång. Många uttrycker sitt stöd genom att skänka gåvor och efterfrågan på årskort är stor. Sedan beskedet om stängning för en vecka sedan har Skansen sålt 1 099 årskort och försäljningen är uppe i totalt 104 992 årskort under 2020.

–  Vårt mål var att sälja 120 000 årskort i år, ett mål vi nästan kommit upp i trots den svåra pandemin. Vi är tacksamma och överväldigade av stödet vi upplever och hoppas att fler vill nyttja möjligheten att köpa ett årskort på Skansen som julklapp till nära och kära. Försäljningen av årskort bidrar till att upprätthålla vår verksamhet och börjar gälla från den dag vi slår upp portarna igen, säger Yvonne Nordlind, Marknads- och kommunikationschef på Skansen.

Antalet gäster för 2020 landade på över 600 000

Antalet gäster på Skansen stannade vid totalt 632 683 besökare – att jämföra med fjolårets besöksstatistik som låg på rekordsiffran 1,4 miljoner besökare. Under förra veckan, efter besked om att Skansen stänger den 27 november, hade Skansen totalt 12 335 besökare.

–  Vi kan bara konstatera att förra veckans besökstal är ett kvitto på att Skansen är en viktig plats för stockholmarna. Året som gått har varit annorlunda för alla och vi är stolta över att vi har lyckats ge över 600 000 personer möjlighet att njuta av Skansen på ett säkert sätt. Vi är väldigt glada för all kärlek och stöd vi får från allmänhet och gäster. Nu hoppas vi att utveckling går åt rätt håll och att Skansen under nästa år kan ta emot ännu fler gäster igen, säger John Brattmyhr, VD för Skansen.

Om du vill stödja Skansens verksamhet kan du ge en gåva, köpa en julklapp i Skansenbutikens webbshop eller köpa ett årskort. Läs mer på skansen.se/stod-stiftelsen-skansen.

Utsikt över Sollidenscenen på Skansen
Pedagog i Skogaholms köksflygel på Skansen
Skansens årskort

Skansens vd träffade facebookgruppen Rädda Skansen – deras stöd har resulterat i en fotobok15.1.2021 13:39:31 CET | Pressmeddelande

I slutet av mars 2020 blev det känt att Stiftelsen Skansen var nära konkurs. På mindre än 24 timmar slöt trogna Skansenanhängare upp i Facebookgruppen Rädda Skansen och förvandlade kris till gemenskap. Nu har Skansens vd träffat en av administratörerna för att tacka för deras insatser, och fick samtidigt ta emot det första exemplaret av gruppens fotobok.

Skansen stänger sina entréer – för första gången på 129 år20.11.2020 08:25:00 CET | Pressmeddelande

Nästa fredag stänger Skansen entréerna och Jul på Skansen ställs in. Med anledning av statsminister Stefan Löfvens pressträff och tydliga budskap tidigare i veckan, ”Ställ in”, ser Skansen ingen annan möjlighet än att stänga ner verksamheten helt och hållet. Detta för att ta ansvar i enlighet med de nya riktlinjerna där alla personer uppmanas att ta eget ansvar och inte träffa fler än åtta personer, inom familjen.