Skansen i topp när drop in-bröllopstrenden sprider sig

För varje år blir antalet kyrkor, museer, skidanläggningar och andra institutioner som ordnar drop in-bröllop fler. Många väljer att lägga det på alla hjärtans dag. Skansen, som startade trenden, håller dock fast vid försommarbröllop och startar istället nedräkningen den 14 februari. I år är det åttonde gången gillt och 115 dagar kvar till den 10 juni då Sveriges i särklass största bröllopsfest går av stapeln.

Bröllopskyssen. Foto: Maria Joohansson.

- Det är både glädjande och smickrande att så många sett vad vi gör och också vill ordna drop in-bröllop, säger Maria Kirsch, producent på Skansen.

Förra året valde 465 par att gifta sig på drop in.

- Visst, det blir en del köande, men stämningen brukar vara på topp och Skansen och bröllopsparen strålar ikapp, säger Maria Kirsch.

Precis som tidigare år behövs i princip ingen planering alls för de som vill gifta sig. Allt finns på plats – borgerliga vigselförrättare och präster, vittnen, musik, florister, fotografer, champagne, jordgubbar, restauranger och picknickplatser. Ingen bokning behövs, bara giltig hindersprövning och legitimation.

Antal drop in-vigslar på Skansen tidigare år:
2010: 357
2011: 257
2012: 436
2013: 436
2014: 463
2015: 440
2016: 465

Bröllopskyssen. Foto: Maria Joohansson.
Nygifta. Foto: Marie Andersson.
Nygifta. Foto: Marie Andersson.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.