Skansen i topp när drop in-bröllopstrenden sprider sig

10.2.2017 14:37 | Stiftelsen Skansen

För varje år blir antalet kyrkor, museer, skidanläggningar och andra institutioner som ordnar drop in-bröllop fler. Många väljer att lägga det på alla hjärtans dag. Skansen, som startade trenden, håller dock fast vid försommarbröllop och startar istället nedräkningen den 14 februari. I år är det åttonde gången gillt och 115 dagar kvar till den 10 juni då Sveriges i särklass största bröllopsfest går av stapeln.

Bröllopskyssen. Foto: Maria Joohansson.

- Det är både glädjande och smickrande att så många sett vad vi gör och också vill ordna drop in-bröllop, säger Maria Kirsch, producent på Skansen.

Förra året valde 465 par att gifta sig på drop in.

- Visst, det blir en del köande, men stämningen brukar vara på topp och Skansen och bröllopsparen strålar ikapp, säger Maria Kirsch.

Precis som tidigare år behövs i princip ingen planering alls för de som vill gifta sig. Allt finns på plats – borgerliga vigselförrättare och präster, vittnen, musik, florister, fotografer, champagne, jordgubbar, restauranger och picknickplatser. Ingen bokning behövs, bara giltig hindersprövning och legitimation.

Antal drop in-vigslar på Skansen tidigare år:
2010: 357
2011: 257
2012: 436
2013: 436
2014: 463
2015: 440
2016: 465

Bröllopskyssen. Foto: Maria Joohansson.
Nygifta. Foto: Marie Andersson.
Nygifta. Foto: Marie Andersson.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Restaurang Biologi öppnar i Biologiska muséet14.8.2017 07:00Pressmeddelande

Biologi är läran om livet och ingenting kan passa bättre som utgångspunkt för en restaurang med höga ambitioner. För att arbeta hållbart och medvetet med det som vi lever av - mat och dryck - krävs kunskap om biologi. Biologi är också namnet på den nya restaurangen i Biologiska muséet på Djurgården. Den kommer att vara öppen för abonnerade sällskap och event och är ett samarbete mellan Skansen och traktör KC Wallberg från Restauration Gubbhyllan på Skansen.