Skansen i topp när drop in-bröllopstrenden sprider sig

För varje år blir antalet kyrkor, museer, skidanläggningar och andra institutioner som ordnar drop in-bröllop fler. Många väljer att lägga det på alla hjärtans dag. Skansen, som startade trenden, håller dock fast vid försommarbröllop och startar istället nedräkningen den 14 februari. I år är det åttonde gången gillt och 115 dagar kvar till den 10 juni då Sveriges i särklass största bröllopsfest går av stapeln.

Bröllopskyssen. Foto: Maria Joohansson.

- Det är både glädjande och smickrande att så många sett vad vi gör och också vill ordna drop in-bröllop, säger Maria Kirsch, producent på Skansen.

Förra året valde 465 par att gifta sig på drop in.

- Visst, det blir en del köande, men stämningen brukar vara på topp och Skansen och bröllopsparen strålar ikapp, säger Maria Kirsch.

Precis som tidigare år behövs i princip ingen planering alls för de som vill gifta sig. Allt finns på plats – borgerliga vigselförrättare och präster, vittnen, musik, florister, fotografer, champagne, jordgubbar, restauranger och picknickplatser. Ingen bokning behövs, bara giltig hindersprövning och legitimation.

Antal drop in-vigslar på Skansen tidigare år:
2010: 357
2011: 257
2012: 436
2013: 436
2014: 463
2015: 440
2016: 465

Bröllopskyssen. Foto: Maria Joohansson.
Nygifta. Foto: Marie Andersson.
Nygifta. Foto: Marie Andersson.

Sverige firar Estland, Lettland och Litauen 100 på Skansen22.5.2018 07:49Pressmeddelande

2018 fyller republikerna Estland, Lettland och Litauen hundra år. Detta vill vi ester, letter, litauer och estlandssvenskar fira tillsammans med hela Sverige. Den 26 maj kl 10 inviger Sveriges utrikesminister Margot Wallström en festlig Baltikumdag på Skansen. Alla de tre baltiska utrikesministrarna kommer att delta. Den Baltiska Samarbetsgruppen, som förenar ester, letter, litauer och estlandssvenskar i Sverige, bjuder på folkmusik, dans och god mat!

Välkommen våren! - vårsysslor på Skansen 10 & 12 – 13 maj2.5.2018 07:00Pressmeddelande

När solen värmer vaknar också alla bin för att börja jobba i naturen. Skansens expert Bi-Olle är på plats för att berätta om de fascinerande, och viktiga, små insekterna som ger oss mer än bara honung på matbordet. På Skansen kan man lära sig mer om insekter och bin på Naturstigen och i fjärilsträdgården vid Skånegården.Det ligger i anslutning till pollineringsveckan 19-27 maj och Internationella dagen för biologisk mångfald den 22 maj. Under denna vecka infaller också World Bee Day den 20 maj.