Skansen i topp när drop in-bröllopstrenden sprider sig

För varje år blir antalet kyrkor, museer, skidanläggningar och andra institutioner som ordnar drop in-bröllop fler. Många väljer att lägga det på alla hjärtans dag. Skansen, som startade trenden, håller dock fast vid försommarbröllop och startar istället nedräkningen den 14 februari. I år är det åttonde gången gillt och 115 dagar kvar till den 10 juni då Sveriges i särklass största bröllopsfest går av stapeln.

Bröllopskyssen. Foto: Maria Joohansson.

- Det är både glädjande och smickrande att så många sett vad vi gör och också vill ordna drop in-bröllop, säger Maria Kirsch, producent på Skansen.

Förra året valde 465 par att gifta sig på drop in.

- Visst, det blir en del köande, men stämningen brukar vara på topp och Skansen och bröllopsparen strålar ikapp, säger Maria Kirsch.

Precis som tidigare år behövs i princip ingen planering alls för de som vill gifta sig. Allt finns på plats – borgerliga vigselförrättare och präster, vittnen, musik, florister, fotografer, champagne, jordgubbar, restauranger och picknickplatser. Ingen bokning behövs, bara giltig hindersprövning och legitimation.

Antal drop in-vigslar på Skansen tidigare år:
2010: 357
2011: 257
2012: 436
2013: 436
2014: 463
2015: 440
2016: 465

Bröllopskyssen. Foto: Maria Joohansson.
Nygifta. Foto: Marie Andersson.
Nygifta. Foto: Marie Andersson.