Skansen-Jonas firar 40 år!

Ja, alltså Skansen-Akvariet har funnits i 40 år på Skansen. Jonas är lite äldre än så. Han var bara åtta år när mormor gav honom ett årskort på Skansen 1960, och sen var han förlorad för den akademiska världen.

Jonas tar hand om Skansenchefens igelkottar. Foto: Skansen-Akvariet

Ormar, insekter, grodor, fåglar – han samlade på sig mängder med små djur hemma i pojkrummet. Med årskortet i handen började han dessutom hänga runt fötterna på djurvårdarna på Skansen, och snart fick han hjälpa till. 13 år gammal fick han sin första timersättning.

Hur gick det med skolan då?
-Jag gick ut grundskolan med betyg, men dåliga betyg, säger Jonas. Många tror att jag är zoolog eller biolog men det är jag inte. Jag är inte Skansenchef heller. Förr i tiden kallades jag Skansens Alice Timander också.

Skansen-Akvariet startade 1978 i det gamla aphuset som Jonas renoverade. Några år innan det fick han hyra byggnaden och hade det som kallades Skansen-Terrariet. Under de här åren har han, förutom att synas i tidningar och tv-soffor, arbetat oförtrutet med att föda upp utrotningshotade små halvapor, hjälpt nordkoreanska djurparker, folkbildat allmänheten och hjälpt ett otal människor komma över spindel- och ormfobier. Han har också retat upp många med sina drastiska uttalanden.

-Ibland hukar vi här när Jonas varit igång, säger Skansenchefen John Brattmyhr, men han tar ofta ställning mot obehagliga tendenser som rasism och förmynderi så det känns befogat i slutänden.
-Det är fantastiskt roligt att arbeta med en så driven djurvän och utåtriktad person, fortsätter John. Vi är glada åt all den uppmärksamhet kring djurfrågor och bevarandearbete som han skapat genom åren. Vi gratulerar honom till 40 framgångsrika år på Skansen-Akvariet och hoppas att se honom här i många år till.

Skansen-Akvariet firar de 40 åren med att bjuda alla på fri entré till akvariet hela jullovet från 22 december till 6 januari. Obs inkluderar inte inträdet på Skansen.

Jonas tar hand om Skansenchefens igelkottar. Foto: Skansen-Akvariet

Pressinbjudan: Kyrkhultstugan återinvigs 24 maj15.5.2019 08:48:11 CESTPressmeddelande

Kyrkhultstugan var en av de första stugorna som Skansens grundare Artur Hazelius lät flytta och återuppföra på Skansen. Under de senaste åren har stugan stått stängd på grund av renoveringsbehov och det var inte helt självklart vad som skulle kunna göras med den. Då fick Skansen kontakt med industrimannen Rune Andersson och med hembygdsföreningen i Kyrkhult, och ett helt nytt projekt tog fart - museet om museet!