Skansen-Jonas firar 40 år!

Ja, alltså Skansen-Akvariet har funnits i 40 år på Skansen. Jonas är lite äldre än så. Han var bara åtta år när mormor gav honom ett årskort på Skansen 1960, och sen var han förlorad för den akademiska världen.

Jonas tar hand om Skansenchefens igelkottar. Foto: Skansen-Akvariet

Ormar, insekter, grodor, fåglar – han samlade på sig mängder med små djur hemma i pojkrummet. Med årskortet i handen började han dessutom hänga runt fötterna på djurvårdarna på Skansen, och snart fick han hjälpa till. 13 år gammal fick han sin första timersättning.

Hur gick det med skolan då?
-Jag gick ut grundskolan med betyg, men dåliga betyg, säger Jonas. Många tror att jag är zoolog eller biolog men det är jag inte. Jag är inte Skansenchef heller. Förr i tiden kallades jag Skansens Alice Timander också.

Skansen-Akvariet startade 1978 i det gamla aphuset som Jonas renoverade. Några år innan det fick han hyra byggnaden och hade det som kallades Skansen-Terrariet. Under de här åren har han, förutom att synas i tidningar och tv-soffor, arbetat oförtrutet med att föda upp utrotningshotade små halvapor, hjälpt nordkoreanska djurparker, folkbildat allmänheten och hjälpt ett otal människor komma över spindel- och ormfobier. Han har också retat upp många med sina drastiska uttalanden.

-Ibland hukar vi här när Jonas varit igång, säger Skansenchefen John Brattmyhr, men han tar ofta ställning mot obehagliga tendenser som rasism och förmynderi så det känns befogat i slutänden.
-Det är fantastiskt roligt att arbeta med en så driven djurvän och utåtriktad person, fortsätter John. Vi är glada åt all den uppmärksamhet kring djurfrågor och bevarandearbete som han skapat genom åren. Vi gratulerar honom till 40 framgångsrika år på Skansen-Akvariet och hoppas att se honom här i många år till.

Skansen-Akvariet firar de 40 åren med att bjuda alla på fri entré till akvariet hela jullovet från 22 december till 6 januari. Obs inkluderar inte inträdet på Skansen.

Jonas tar hand om Skansenchefens igelkottar. Foto: Skansen-Akvariet

Holger Blom’s sea lion terrace becomes the Baltic Sea Science Center22.3.2019 14:10:01 CETPressmeddelande

How should Skansen use the former sea lion terrace that has stood unused for many years? The location between Skansen Aquarium, the Galejan Fairground and the former Elephant House was too central to be left empty. Head of the Zoological Department Tomas Frisk and CEO of Skansen John Brattmyhr put their heads together. They contacted Stockholm University and the Swedish University of Agricultural Sciences, and together they began thinking about a knowledge centre for the Baltic Sea and the environment – a place for learning. Architect Katarina Wahlström from KAWA and landscape architects Topia were commissioned to produce an initial sketch for the area.

Kunskapsrådet kvalitetssäkrar Baltic Sea Science Center19.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Östersjön på Skansen – Baltic Sea Science Center – är ett kunskapscenter som lyfter samspelet mellan Östersjön och människan. I anläggningen ligger fokus på de miljöutmaningar som finns i form av övergödning, icke hållbart fiske och miljögifter. Verksamheten utformas i samråd med forskare från Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet i ett kunskapsråd och det samarbetet kommer att fortsätta långt efter att huset öppnar 12 april.

Holger Bloms sjölejonterrass blir Baltic Sea Science Center11.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Hur skulle Skansen kunna utnyttja den gamla Sjölejonterrassen som stått oanvänd i många år? Läget mellan Skansen-Akvariet, Galejan och det gamla elefanthuset var för centralt belägen för att stå tom. Zoologiska avdelningens chef Tomas Frisk funderade tillsammans med Skansenchefen John Brattmyhr. De kontaktade Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet och tillsammans började tankarna på ett kunskapsområde om Östersjön, miljön och en plats för lärande att ta form. Arkitekten Katarina Wahlström på KAWA, och landskapsarkitekterna Topia, fick uppdrag att ta fram en programskiss för området.