Skansen möter ett ökat intresse för hus och hem – storsatsar på hantverk under hösten

Pandemin har skapat ett ökat fokus på hemmet och vad vi omger oss med. Intresset för olika typer av slöjd och hantverk är stort och tilltagande. Det märks även på Skansen där en ökad andel stockholmare besöker parken och hämtar inspiration till egna bygg- och inredningsprojekt. Därför kommer Skansen i höst, med start imorgon den 4 september, att uppmärksamma just hantverk. Under fem helger ges möjlighet att upptäcka historisk hantverkskunskap, byggnadsvård, slöjd, textil- och mathantverk för alla. Det går även att boka in sig på exklusiva kurser och guidade visningar på dessa teman.

– Vi är så glada över att kunna erbjuda en upplevelse där alla, gammal som ung och novis som expert, kan mötas över ett så roligt och viktigt kulturuttryck som hantverket, säger Yvonne Nordlind, marknadschef Skansen.

Att påstå att hantverk genomsyrar hela verksamheten på Skansen är ingen överdrift. Här finns över ett dussin kulturhistoriska verkstäder där skråhantverkare visar hantverk från förr. Dessutom utgörs en stor del av Skansens personal av kunniga yrkespersoner som arbetar med underhåll av de historiska byggnaderna, miljöerna, trädgårdarna, dräkterna och interiörerna. Även förvaltande av det immateriella kulturarvet kopplat hantverk såsom slöjd och mathantverk är centralt på Skansen.

– Handens kunskap är viktig, inte minst ur ett hållbarhetsperspektiv och den kan gå förlorad på en generation. Här har Skansen ett ansvar och en stor möjlighet att bidra till att lyfta fram hantverk i bred bemärkelse, säger Åsa Magnusson, chef kulturhistoriska avdelningen på Skansen, och fortsätter:

– Med Hantverkshösten på Skansen vill vi väcka nyfikenhet och engagemang för traditionsburen kunskap och hantverk hos såväl barn som vuxna. Genom att skapa en upplevelse där våra gäster får ta del av och prova på hantverk av olika slag hoppas vi kunna bidra till just det.

Under Hantverkshösten kan Skansens gäster möta hantverkarna i deras verkstäder. Upptäcka fönsterrenovering, tobaksskörd och spåntakläggning. Delta i prova på-aktiviteter och pyssel för stora och små samt handla lokalproducerat hantverk. På marknadsgatan och hos restauratörerna på Skansen går det att njuta av hantverksmässiga smakupplevelser. Dessutom ges en inblick i hur Skansens personal arbetar med underhåll av de historiska byggnaderna, det gröna hantverket i parken och förvaltande av det immateriella kulturarvet kopplat till hantverkskunskap.

För den som vill fördjupa sig ytterligare finns flera unika kurser och guidade visningar att boka in sig på. Följ med på en inspirerande vandring genom Skansens målade miljöer, upplev hantverket bakom nyrenoverade Tottieska Malmgården, kom bakom kulisserna och utforska Skansens stora klädkammare eller lär dig tälja under en rolig workshop tillsammans med Skansens kunniga personal.

Entré till Skansen ingår i kurs- och visningspriset, så deltagare kan passa på att uppleva allt spännande som händer i parken före eller efter. Alla med Skansens årskort samt medlemmar i Nordiska museet och Skansens Vänner har 15 % rabatt.

Hantverkshösten pågår varje helg 4 september – 3 oktober på Skansen i Stockholm.

För detaljerat program se www.skansen.se