Skansen och Semper startar ett samarbete

Skansen och Semper har ingått ett 2-årigt sponsorsamarbete som innebär att Semper går in med stöd till bland annat Barnens allsång.

Skansen och Semper har båda en historia med rötter från slutet av 1800-talet, och nu möts de i modern tid på områden som svensk industrihistoria, uppfinningar och kvinnohistoria, men även i frågor som rör barn och barns villkor.

Historien om torrmjölken är en fascinerande berättelse om en uppfinnare som bidragit till utvecklingen av svensk livsmedelsindustri. Med avstamp i historien ser Semper och Skansen möjligheter att samlas kring värden som ansvarstagande, kultur och miljö och lustfyllt lärande.

-Att starta vårt samarbete med Barnens allsång känns kul eftersom det är en härlig aktivitet laddad med energi och glädje, precis som vår viktigaste målgrupp barnen, säger Mikaëla Sicard, marknadschef på Semper. Tillsammans kan vi under den här samarbetsperioden lyfta viktiga kunskapsfrågor om både mat och barns hälsa, men också hur samhällets syn på barn och familjestruktur har förändrats sedan ”vällingklockans tid”.

Skansen är en plattform för att föra ut viktiga budskap som både är aktuella idag men som också har rötter i historien. Ett exempel är historien om den svenska näringsfysiologen Ninni Kronberg som uppfann torrmjölken och därmed lade grunden till dagens Semper.

Finansmannen Axel Wenner-Gren satsade på Ninni Kronbergs idéer och startade 1939 fabriken Svenska Mjölkprodukter AB, som sedan bytte namn till Semper 1963. Idag är Semper marknadsledande inom barnmat och välling, men också glutenfria produkter.

-Vi på Skansen välkomnar Semper till oss och tycker att det är fantastiskt kul att jobba vidare framåt då vi har många gemensamma värden och också samma målgrupp i barnfamiljerna, säger Josefin Sollander, projektansvarig för sponsring på Skansen.

För mer information om samarbetet:
Josefin Sollander, projektansvarig sponsring och affärsutveckling Skansen
Mikaëla Sicard, marknadschef Semper

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Pressinbjudan: Skandinaviens främsta besöksmål - med fler besökare än kinesiska muren. Var är vi?19.10.2017 15:14Pressmeddelande

45 aktörer på Djurgården har under ett år arbetat för att tillsammans stärka Skandinaviens främsta besöksmål. Det har resulterat i ett koncept som presenteras den 27 oktober av bland andra Björn Ulvaeus, som investerat själ, hjärta och resurser på Djurgården och Stockholm. Möt honom och andra aktörer från Djurgårdens restauranger, museer, nöjen mm.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.