Skansen och Semper startar ett samarbete

8.6.2017 10:00 | Stiftelsen Skansen

Skansen och Semper har ingått ett 2-årigt sponsorsamarbete som innebär att Semper går in med stöd till bland annat Barnens allsång.

Skansen och Semper har båda en historia med rötter från slutet av 1800-talet, och nu möts de i modern tid på områden som svensk industrihistoria, uppfinningar och kvinnohistoria, men även i frågor som rör barn och barns villkor.

Historien om torrmjölken är en fascinerande berättelse om en uppfinnare som bidragit till utvecklingen av svensk livsmedelsindustri. Med avstamp i historien ser Semper och Skansen möjligheter att samlas kring värden som ansvarstagande, kultur och miljö och lustfyllt lärande.

-Att starta vårt samarbete med Barnens allsång känns kul eftersom det är en härlig aktivitet laddad med energi och glädje, precis som vår viktigaste målgrupp barnen, säger Mikaëla Sicard, marknadschef på Semper. Tillsammans kan vi under den här samarbetsperioden lyfta viktiga kunskapsfrågor om både mat och barns hälsa, men också hur samhällets syn på barn och familjestruktur har förändrats sedan ”vällingklockans tid”.

Skansen är en plattform för att föra ut viktiga budskap som både är aktuella idag men som också har rötter i historien. Ett exempel är historien om den svenska näringsfysiologen Ninni Kronberg som uppfann torrmjölken och därmed lade grunden till dagens Semper.

Finansmannen Axel Wenner-Gren satsade på Ninni Kronbergs idéer och startade 1939 fabriken Svenska Mjölkprodukter AB, som sedan bytte namn till Semper 1963. Idag är Semper marknadsledande inom barnmat och välling, men också glutenfria produkter.

-Vi på Skansen välkomnar Semper till oss och tycker att det är fantastiskt kul att jobba vidare framåt då vi har många gemensamma värden och också samma målgrupp i barnfamiljerna, säger Josefin Sollander, projektansvarig för sponsring på Skansen.

För mer information om samarbetet:
Josefin Sollander, projektansvarig sponsring och affärsutveckling Skansen
Mikaëla Sicard, marknadschef Semper

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Restaurang Biologi öppnar i Biologiska muséet14.8.2017 07:00Pressmeddelande

Biologi är läran om livet och ingenting kan passa bättre som utgångspunkt för en restaurang med höga ambitioner. För att arbeta hållbart och medvetet med det som vi lever av - mat och dryck - krävs kunskap om biologi. Biologi är också namnet på den nya restaurangen i Biologiska muséet på Djurgården. Den kommer att vara öppen för abonnerade sällskap och event och är ett samarbete mellan Skansen och traktör KC Wallberg från Restauration Gubbhyllan på Skansen.