Skansen och Stockholm Vatten och Avfall hoppade för Östersjön

Igår kl 18:00 hoppade Skansen och Stockholm Vatten och Avfall tillsammans för Östersjön. Det var ett glatt gäng som kom i land efter #doppet i Djurgårdsbrunnskanalen.

Skansens och Stockholm Vatten och Avfalls Styrelse och ledningsgrupp deltar i #doppet

Delar av Skansens och Stockholm Vatten och Avfalls ledningsgrupper deltog, liksom personal från Skansens östersjömuseum Baltic Sea Science Centre.

På plats fanns även Skansens VD John Brattmyhr och Stockholm Vatten och Avfalls VD Mårten Frumerie som tillsammans belyste vikten av ett starkt och enat arbete för friska hav.

- Att delta i doppet kändes självklart utifrån vårt gemensamma engagemang för Östersjön. Idag har vi haft en spännande eftermiddag tillsammans med Stockholm Vatten och Avfall för att summera vad vi redan har åstadkommit och även planera för framtiden, säger John Brattmyhr, VD på Skansen.

För Mårten Frumerie, som nyligen tillträdde tjänsten som VD för Stockholm Vatten och Avfall, var det första besöket på Baltic Sea Science Center.

- Jag kan konstatera att man gör ett viktigt jobb för att höja medvetenheten om Östersjön och hur vi kan ta hand om vårt gemensamma hav. Från våra reningsverk släpper vi ut en massa vatten i Östersjön och känner naturligtvis ett stort ansvar för att det vattnet ska hålla hög kvalitet. Därför blir arbetet som görs här, med att öka medvetenheten om hur vi alla som bor i staden påverkar havet, så viktigt, säger Mårten Frumerie.

#doppet är en del av Östersjödagens virala satsning för att belysa det fantastiska med Östersjön och varför det är livsviktigt att havet ska må bra.

Skansen möter ett ökat intresse för hus och hem – storsatsar på hantverk under hösten3.9.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Pandemin har skapat ett ökat fokus på hemmet och vad vi omger oss med. Intresset för olika typer av slöjd och hantverk är stort och tilltagande. Det märks även på Skansen där en ökad andel stockholmare besöker parken och hämtar inspiration till egna bygg- och inredningsprojekt. Därför kommer Skansen i höst, med start imorgon den 4 september, att uppmärksamma just hantverk. Under fem helger ges möjlighet att upptäcka historisk hantverkskunskap, byggnadsvård, slöjd, textil- och mathantverk för alla. Det går även att boka in sig på exklusiva kurser och guidade visningar på dessa teman.

Handarbetets Vänner Skola i designsamarbete med Klässbols och Skansenbutiken15.4.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Studerande hämtar inspiration från friluftsmuseet Skansen för att ta fram en limiterad kollektion linnehanddukar. Den 1 maj presenterar Skansenbutiken en ny kollektion med handdukar i hellinne, formgivna av textilstuderande vid HV Skola och tillverkade av Klässbols Linneväveri. Klassen har skapat fyra nya mönsterbilder och vävt de första teknikproverna för hand. Inspiration till motiven har de hittat i Skansens miljö. Hela kollektionen vävs upp hos Klässbols Linneväveri och lanseras hos Skansenbutiken i en första upplaga om 20 exemplar av varje handduk. De studerande går sitt sista år på Högre Textil Hantverksutbildning på HV Skola. Med sina intryck från Skansen som utgångspunkt har klassen tillsammans med Klässbols Linneväveri utforskat uttryck i vävstol, experimenterat med bindningar och tagit fram en unik design där form och funktion står i fokus. – Som studerande har det varit en fantastisk möjlighet att få designa en handduk som vävs upp på ett kvalitetsväveri som Klässbols. Att s

Skansens vd träffade facebookgruppen Rädda Skansen – deras stöd har resulterat i en fotobok15.1.2021 13:39:31 CET | Pressmeddelande

I slutet av mars 2020 blev det känt att Stiftelsen Skansen var nära konkurs. På mindre än 24 timmar slöt trogna Skansenanhängare upp i Facebookgruppen Rädda Skansen och förvandlade kris till gemenskap. Nu har Skansens vd träffat en av administratörerna för att tacka för deras insatser, och fick samtidigt ta emot det första exemplaret av gruppens fotobok.