Skansen omfattas av kulturdepartementets åtgärdspaket

Idag presenterade Kulturdepartementet nya åtgärder för att stödja medier och statligt finansierade kulturinstitutioner. Skansen ingår i åtgärdspaketet och kommer därmed att få ta del av detta ekonomiska stöd.

John Brattmyhr, Skansenchef. John Brattmyhr, CEO. Foto: Pernille Tofte

Den exakta fördelningen av stödet och den summa som Skansen väntas få tilldelad har ännu inte beslutats. Regeringen meddelar att i de allra flesta fallen kommer kompensationen att ligga någonstans mellan 70 - 80% av det beräknade intäktsbortfallet.

- Vad bidraget betyder för Skansens verksamhet framåt kommer vi kunna ta ställning till när vi har fått definitivt beslut om stödets ekonomiska omfattning. Att Skansen omfattas av detta stöd är dock mycket positiva och glädjande besked, säger John Brattmyhr, vd Skansen.
Riksdagen förväntas fatta beslut om den nya förordningen innan sommaren och därefter utarbetas detaljerna. Förhoppningen är att pengarna ska betalas ut så snart som möjligt därefter.

Regeringen förslag är att statligt finansierade museer och scener får ett statligt stöd om 319 msek samt 500 msek i extra mediestöd för den redaktionella nyhetsverksamheten i hela landet.

För mer information vänligen kontakta:
Yvonne Nordlind, kommunikations- och marknadschef, mobil: 0731-52 58 32

John Brattmyhr, Skansenchef. John Brattmyhr, CEO. Foto: Pernille Tofte