Skansen omfattas av kulturdepartementets åtgärdspaket

Idag presenterade Kulturdepartementet nya åtgärder för att stödja medier och statligt finansierade kulturinstitutioner. Skansen ingår i åtgärdspaketet och kommer därmed att få ta del av detta ekonomiska stöd.

John Brattmyhr, Skansenchef. John Brattmyhr, CEO. Foto: Pernille Tofte

Den exakta fördelningen av stödet och den summa som Skansen väntas få tilldelad har ännu inte beslutats. Regeringen meddelar att i de allra flesta fallen kommer kompensationen att ligga någonstans mellan 70 - 80% av det beräknade intäktsbortfallet.

- Vad bidraget betyder för Skansens verksamhet framåt kommer vi kunna ta ställning till när vi har fått definitivt beslut om stödets ekonomiska omfattning. Att Skansen omfattas av detta stöd är dock mycket positiva och glädjande besked, säger John Brattmyhr, vd Skansen.
Riksdagen förväntas fatta beslut om den nya förordningen innan sommaren och därefter utarbetas detaljerna. Förhoppningen är att pengarna ska betalas ut så snart som möjligt därefter.

Regeringen förslag är att statligt finansierade museer och scener får ett statligt stöd om 319 msek samt 500 msek i extra mediestöd för den redaktionella nyhetsverksamheten i hela landet.

För mer information vänligen kontakta:
Yvonne Nordlind, kommunikations- och marknadschef, mobil: 0731-52 58 32

John Brattmyhr, Skansenchef. John Brattmyhr, CEO. Foto: Pernille Tofte

Handarbetets Vänner Skola i designsamarbete med Klässbols och Skansenbutiken15.4.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Studerande hämtar inspiration från friluftsmuseet Skansen för att ta fram en limiterad kollektion linnehanddukar. Den 1 maj presenterar Skansenbutiken en ny kollektion med handdukar i hellinne, formgivna av textilstuderande vid HV Skola och tillverkade av Klässbols Linneväveri. Klassen har skapat fyra nya mönsterbilder och vävt de första teknikproverna för hand. Inspiration till motiven har de hittat i Skansens miljö. Hela kollektionen vävs upp hos Klässbols Linneväveri och lanseras hos Skansenbutiken i en första upplaga om 20 exemplar av varje handduk. De studerande går sitt sista år på Högre Textil Hantverksutbildning på HV Skola. Med sina intryck från Skansen som utgångspunkt har klassen tillsammans med Klässbols Linneväveri utforskat uttryck i vävstol, experimenterat med bindningar och tagit fram en unik design där form och funktion står i fokus. – Som studerande har det varit en fantastisk möjlighet att få designa en handduk som vävs upp på ett kvalitetsväveri som Klässbols. Att s

Skansens vd träffade facebookgruppen Rädda Skansen – deras stöd har resulterat i en fotobok15.1.2021 13:39:31 CET | Pressmeddelande

I slutet av mars 2020 blev det känt att Stiftelsen Skansen var nära konkurs. På mindre än 24 timmar slöt trogna Skansenanhängare upp i Facebookgruppen Rädda Skansen och förvandlade kris till gemenskap. Nu har Skansens vd träffat en av administratörerna för att tacka för deras insatser, och fick samtidigt ta emot det första exemplaret av gruppens fotobok.