Skansen omfattas av kulturdepartementets åtgärdspaket

Idag presenterade Kulturdepartementet nya åtgärder för att stödja medier och statligt finansierade kulturinstitutioner. Skansen ingår i åtgärdspaketet och kommer därmed att få ta del av detta ekonomiska stöd.

John Brattmyhr, Skansenchef. John Brattmyhr, CEO. Foto: Pernille Tofte

Den exakta fördelningen av stödet och den summa som Skansen väntas få tilldelad har ännu inte beslutats. Regeringen meddelar att i de allra flesta fallen kommer kompensationen att ligga någonstans mellan 70 - 80% av det beräknade intäktsbortfallet.

- Vad bidraget betyder för Skansens verksamhet framåt kommer vi kunna ta ställning till när vi har fått definitivt beslut om stödets ekonomiska omfattning. Att Skansen omfattas av detta stöd är dock mycket positiva och glädjande besked, säger John Brattmyhr, vd Skansen.
Riksdagen förväntas fatta beslut om den nya förordningen innan sommaren och därefter utarbetas detaljerna. Förhoppningen är att pengarna ska betalas ut så snart som möjligt därefter.

Regeringen förslag är att statligt finansierade museer och scener får ett statligt stöd om 319 msek samt 500 msek i extra mediestöd för den redaktionella nyhetsverksamheten i hela landet.

För mer information vänligen kontakta:
Yvonne Nordlind, kommunikations- och marknadschef, mobil: 0731-52 58 32

John Brattmyhr, Skansenchef. John Brattmyhr, CEO. Foto: Pernille Tofte

Skansen stänger sina entréer – för första gången på 129 år20.11.2020 08:25:00 CETPressmeddelande

Nästa fredag stänger Skansen entréerna och Jul på Skansen ställs in. Med anledning av statsminister Stefan Löfvens pressträff och tydliga budskap tidigare i veckan, ”Ställ in”, ser Skansen ingen annan möjlighet än att stänga ner verksamheten helt och hållet. Detta för att ta ansvar i enlighet med de nya riktlinjerna där alla personer uppmanas att ta eget ansvar och inte träffa fler än åtta personer, inom familjen.

Nytt samarbete möjliggör för elever att besöka Skansen i höst – Sveriges största utomhusklassrum4.9.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Skansens gedigna skolprogram har länge varit ett uppskattat inslag för Stockholms skolelever. Rundvandringarna i Sveriges största utomhusmuseum ger en unik utbildning i det svenska djur- och kulturarvet. För att elever på ett tryggt sätt under hösten ska kunna ta del av visningarna, och åka till Skansen utan att belasta kollektivtrafiken erbjuder Skansen och EkmanBuss Flexibussitet nu visningar med egen busstransport.