Skansen renoverar stolar och stöder Röda Korset

Skansen har startat ett projekt med Röda Korset Mötesplats Kupan Södermalm. Projektet innebär att Skansen förädlar möbler som skänkts till Röda Korsets Second Hand-butik på Södermalm i gåva, genom att klä om dem i Skansens tapetserarverkstad. De omklädda möblerna återlämnas sedan till Röda Korsets butik som kan sälja möblerna och använda överskottet till sociala verksamheter.
Nu renoveras möbler från Röda  Korsets Mötesplats Kupan i tapetserarverkstaden på Skansen.
Nu renoveras möbler från Röda Korsets Mötesplats Kupan i tapetserarverkstaden på Skansen.

Tapetseringen sker inom ramen för Skansens kulturhistoriska och pedagogiska verksamhet och utförs yrkeskunniga tapetserare, knutna till tapetserarskrået och Borgerskapet på Skansen. Tapetserarna klär om möblerna under verkstadens öppethållande och visar och berättar om hantverket för Skansens gäster.

Då Skansens tapetserarverkstad levandegör slutet av 1800-talet är det i första hand tidsenliga möbler från tiden omkring förra sekelskiftet eller tidigare som kläs om. De första stolarna är redan levererade till verkstaden som har öppet ca en helg i månaden. Arbetet bekostas av Skansen och är ett bidrag till Röda Korset Mötesplats Kupan Södermalms verksamhet.

-Vi är otroligt glada över samarbetet med Skansen då gamla begagnade stolar genom traditionell och kunnig yrkesskicklighet och tidsenliga material får ett nytt liv hos en ny ägare. Samtidigt som överskottet gör nytta i Röda Korsets sociala verksamheter, säger Rasmus Canbäck, butikschef på Mötesplats Kupan Södermalm.

Fakta Skansens Borgerskap
Tapetserarna är ett av skråna inom Skansens Borgerskap, en sammanslutning skickliga hantverkare som bemannat Skansens kulturhistoriska verkstäder sedan 1940-talet. Bland skråhantverkarna i borgerskapet återfinns utöver tapetserare även bokbindare, bagare, guld-och silversmeder och snickare bland många andra. I verkstäderna på Skansen visar och berättar de om hantverket, yrket och tiden ur ett historiskt perspektiv.

Fakta Röda Korset Mötesplats Kupan Södermalm
Mötesplats Kupan Södermalm är förutom en Second Hand-butik och ett café också en social och skyddad arbetsplats som är inriktad på arbetsträning. En del av intäkterna går till Svenska Röda Korsets lokala, nationella och internationella hjälpverksamhet och en del till den egna lokala verksamheten samt andra sociala verksamheter inom samma Rödakorskrets.