Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Barnmorskan har rena händer.

Hilda Andersson är barnmorska till yrket och på väg till en kommande förlossning. Med sig på pakethållaren har hon väskan med all utrustning som behövs. Hilda har gått sin utbildning i huvudstaden och är aktiv i en tid när förlossningsvården i Sverige genomgår stora förändringar. Nu blir det modernt att föda på sluten förlossningsvård istället för hemma. Barnmorskan blir ett yrke med status i en avancerad sjukvårdsapparat.

Barnmorskan är också experten som ska bidra till det demokratiska samhällsbygget – i sann social ingenjörsanda. Det råder arbetsbrist på 20-talet och få barn föds. Barnadödligheten ökar, ca 52 barn per 1000 födda. Mödradödligheten ligger på 3 per 1000 födda. Den ökar p.g.a spanska sjukan som härjade i Sverige vid tiden för första världskriget, infektioner och illegala aborter. Många dör även efter kejsarsnitt och i barnsängsfeber.

Barnmorskan på Skansen är ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet, med stöd av Vårdförbundet, som startar lördag 30 september, och sedan pågår varje helg till och med söndag den 22 oktober ca kl 11-15. Dessa dagar kommer volontären i tjänst att möta Skansens gäster ute på området som Hilda Andersson, barnmorska och yrkeskvinna under åren1920-1930.

-Vi är glada för det här samarbetet som gör att vi kan vara med och berätta om kvinnliga pionjärer i vår gestaltning på Skansen, säger Annika Johansson på Skansen

-För oss är det värdefullt att nå ut med barnmorskans roll och betydelse för kvinnors hälsa historiskt, i nutid och framtid, säger Kajsa Westlund på Svenska Barnmorskeförbundet. Väl utbildade barnmorskor minskar mödradödligheten, och i arbetet för att sänka mödradödligheten internationellt är den svenska barnmorskan en förebild.

Svenska Barnmorskeförbundet

Förbundet bildades som Sveriges första kvinnliga yrkesförening 1886. Förbundet arbetar för kunskapsutveckling och forskning inom barnmorskans verksamhetsområde. Fokus ligger på sexuell och reproduktiv och perinatal hälsa och omvårdnad för att förbättra kvinnors och barns hälsa. Förbundet har 6000 medlemmar, en majoritet av landets barnmorskor i yrkesverksam ålder.

Skansen tackar också sin samarbetspartner Vårdförbundet för stöd i projektet Barnmorskan på Skansen.

Barnmorskan har rena händer.
Barnmorskan är klar med förlossningen i Statarlängan.
Barnmorskan på Skansen är på väg till nästa förlossning.