Skansen satsar på cirkushelger hela våren!

Den 11 januari är det genrep för årets cirkusföreställningar med Cirkus Skansen i Bragehallen med premiär söndag 12 januari. Den 18 januari är det dags för den öppna cirkusskolan som har drop in alla lördagar, och på sportlovet. Det blir med andra ord riktigt bra cirkushelger för alla barn som vill se och vara med om cirkus på riktigt.

Cirkusdirektören. Foto: Pernille Tofte.

Cirkusdirektören Mamsell Jacqueline och hennes unga stjärnskott tar med publiken på en magisk resa i cirkusens värld. Här möter man bland annat den svävande Miss L i sin trapets och clownen Lilla Lily som gör sitt allra yttersta för att hjälpa till. Världens starkaste tyngdlyftare lyfter världens tyngsta föremål, piraterna från Karibien tar fram stormseglen högt över manegens golv och Eddi Merx far runt med bara ett hjul på sin cykel.
Biljetterna säljs i huvudentrén och i Skansenbutiken vid Lill-Skansen till föreställningarna samma dag kl 13.00 och 15.00. Pris: Barn 2-15 år 30 kr, vuxen 50 kr, obs! gratis genrep den 11/1 kl 15.00.
Cirkus Skansen har föreställningar fram till och med 19 april.

Cirkusskola med drop in blir det varje lördag från 18 januari till 18 april samt varje vardag under sportlovet vecka 9. I Bragehallen kan barn i alla åldrar testa cirkuskonster som att balansera på boll eller gå på lina‚ jonglera med dukar‚ bollar och poi‚ rocka med rockring och klättra i tyg. Här finns riktiga cirkusartister på plats och hjälper till med balans och akrobatik.
Cirkusskolan är gratis och ingår i entréavgiften till Skansen.

Cirkusdirektören. Foto: Pernille Tofte.
Akrobat på cirkusskola. Foto: Pernille Tofte
Jonglering på cirkusskolan. Foto: Pernille Tofte

Pressinbjudan: Baltic Sea Science Center visar Sveriges första oceangående havsforskningsfartyg på över 45 år25.2.2020 09:14:40 CETPressmeddelande

På måndag den 2 mars klockan 14.00 överlämnar Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) en modell av Sveriges nya oceangående forskningsfartyg, R/V Svea, till Baltic Sea Science Center (BSSC) på Skansen. Besökare kan göra en virtuell rundtur ombord på R/V Svea och se hur besättningen och forskarna arbetar och bor. I samband med överlämningen berättar Joakim Hjelm från SLU och Lars Arneborg från SMHI om Östersjöns miljö och hur det nya fartyget används.