Skansen satsar på framtidens bränsle!

8.3.2017 14:25 | Stiftelsen Skansen

Nu tankas Skansens dieseldrivna bilar, maskiner och fordon med EcoPar, ett miljövänligare alternativ till diesel. Minskningen i utsläpp motsvarar 98 flygresor Stockholm – Paris eller 407 bilresor Stockholm – Göteborg.

EcoPar

Att gå över till miljövänligare bränsle ingår i Skansens arbete med hållbar utveckling och ligger i linje med Sveriges nationella miljömål. På Skansen arbetar man kontinuerligt med att miljöanpassa samtliga delar av verksamheten. Det innebär en ständig utveckling och översyn av energieffektivisering, avfallshantering, utsläpp till mark, luft och vatten samt förebyggande av förorening.

-Vi har tagit ett stort steg framåt i miljöarbetet, säger Karin Ringholm som är chef för Skansens Park- och trädgårdsavdelningen. Äntligen kan vi byta ut all diesel och börja köra miljövänligare med alla fordon, inte bara med de eldrivna bilarna.

EcoPar Bio är ett ultrarent och helt fossilfritt drivmedel. Utsläppen av CO2 minskar med upp till 90% jämfört med råoljebaserad dieselolja. Avgasernas cancerogena delar minskar med upp till 90%. De som tidigare fått hälsobesvär av dieselavgaser upplever att besvären minskar kraftigt eller försvinner helt när EcoPar Bio används som drivmedel.

Fakta om Skansens CO2-utsläpp

Under 2016 släppte Skansens dieseldrivna fordon ut 33 461 kg CO2.  Med EcoPar Bio kommer Skansen att minska sina CO2-utsläpp med 90%, vilket innebär ett utsläpp på 3 346 kg CO2 jämfört med 33 461 kg CO2, en minskning med 30 115 kg CO2.

Minskningen motsvarar (avser enkelresor)
93 flygresor Stockholm - Paris                 (Sthlm – Paris 0,324 ton CO2 = 324 kg)
407 bilresor Stockholm – Göteborg         (liten bil Sthlm – Gbg = 74 kg CO2)
298 bilresor Stockholm – Umeå               (liten bil Sthlm – Umeå = 101 kg CO2)

Kontaktpersoner Skansen:

Karin Ringholm, chef Park- och trädgårdsavdelningen, 0708-14 20 81

Tommy Lambrell, miljösamordnare, 0707-31 41 25

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Restaurang Biologi öppnar i Biologiska muséet14.8.2017 07:00Pressmeddelande

Biologi är läran om livet och ingenting kan passa bättre som utgångspunkt för en restaurang med höga ambitioner. För att arbeta hållbart och medvetet med det som vi lever av - mat och dryck - krävs kunskap om biologi. Biologi är också namnet på den nya restaurangen i Biologiska muséet på Djurgården. Den kommer att vara öppen för abonnerade sällskap och event och är ett samarbete mellan Skansen och traktör KC Wallberg från Restauration Gubbhyllan på Skansen.