Skansen satsar på framtidens bränsle!

Nu tankas Skansens dieseldrivna bilar, maskiner och fordon med EcoPar, ett miljövänligare alternativ till diesel. Minskningen i utsläpp motsvarar 98 flygresor Stockholm – Paris eller 407 bilresor Stockholm – Göteborg.

EcoPar

Att gå över till miljövänligare bränsle ingår i Skansens arbete med hållbar utveckling och ligger i linje med Sveriges nationella miljömål. På Skansen arbetar man kontinuerligt med att miljöanpassa samtliga delar av verksamheten. Det innebär en ständig utveckling och översyn av energieffektivisering, avfallshantering, utsläpp till mark, luft och vatten samt förebyggande av förorening.

-Vi har tagit ett stort steg framåt i miljöarbetet, säger Karin Ringholm som är chef för Skansens Park- och trädgårdsavdelningen. Äntligen kan vi byta ut all diesel och börja köra miljövänligare med alla fordon, inte bara med de eldrivna bilarna.

EcoPar Bio är ett ultrarent och helt fossilfritt drivmedel. Utsläppen av CO2 minskar med upp till 90% jämfört med råoljebaserad dieselolja. Avgasernas cancerogena delar minskar med upp till 90%. De som tidigare fått hälsobesvär av dieselavgaser upplever att besvären minskar kraftigt eller försvinner helt när EcoPar Bio används som drivmedel.

Fakta om Skansens CO2-utsläpp

Under 2016 släppte Skansens dieseldrivna fordon ut 33 461 kg CO2.  Med EcoPar Bio kommer Skansen att minska sina CO2-utsläpp med 90%, vilket innebär ett utsläpp på 3 346 kg CO2 jämfört med 33 461 kg CO2, en minskning med 30 115 kg CO2.

Minskningen motsvarar (avser enkelresor)
93 flygresor Stockholm - Paris                 (Sthlm – Paris 0,324 ton CO2 = 324 kg)
407 bilresor Stockholm – Göteborg         (liten bil Sthlm – Gbg = 74 kg CO2)
298 bilresor Stockholm – Umeå               (liten bil Sthlm – Umeå = 101 kg CO2)

Kontaktpersoner Skansen:

Karin Ringholm, chef Park- och trädgårdsavdelningen, 0708-14 20 81

Tommy Lambrell, miljösamordnare, 0707-31 41 25

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Pressinbjudan: Skandinaviens främsta besöksmål - med fler besökare än kinesiska muren. Var är vi?19.10.2017 15:14Pressmeddelande

45 aktörer på Djurgården har under ett år arbetat för att tillsammans stärka Skandinaviens främsta besöksmål. Det har resulterat i ett koncept som presenteras den 27 oktober av bland andra Björn Ulvaeus, som investerat själ, hjärta och resurser på Djurgården och Stockholm. Möt honom och andra aktörer från Djurgårdens restauranger, museer, nöjen mm.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.