Skansen slår upp portarna på skärtorsdagen!

Nu är det snart dags att få njuta av den vackra parken, alla byggnader och djurlivet på Skansen. Nästa torsdag, den 1 april, öppnas Skansens entréer återigen för alla gäster. Detta görs i linje med gällande restriktioner och riktlinjer för att garantera att alla gäster ska vara trygga när de besöker Skansen.

Skansen öppnar igen på skärtorsdagen, den 1 april.

Inför öppning råder extra trygg- och säkerhetsåtgärder och maxantal av gäster. Enligt rådande restriktioner och med Skansens stora yta om 300 000 kvm är det möjligt att ha max 5 000 gäster samtidigt inne på området.

– Vi är oerhört glada över att vi kan öppna Skansen igen. Skansens fortlevnad har prövats hårt på grund av rådande pandemi och omvärldsläget är tyvärr fortfarande ganska dystert. Men med den erfarenhet vi har från året som gått, samt att vi faktiskt har haft öppet stora delar av pandemin, så vet vi att vi klarar säkerheten när restriktionen medger 5 000 gäster samtidigt i parken, säger John Brattmyhr, VD för Skansen.

Även om gäster vanligtvis besöker Skansen utspritt över dagen, så har Skansen som en extra försiktighetsåtgärd beslutat att man under under påskhelgen den 1-4 april måste köpa sin biljett via Ticketmaster. Antal biljetter som släpps är totalt 5 000 per dag under påskhelgen. Detta säkerställer, med marginal, att man verkligen håller maxantalet besökare oberoende av när på dagen gästen besöker parken. Även årskortsinnehavare måste reservera en plats kostnadsfritt genom att göra en bokning via Ticketmaster.

– Sedan vi stängde portarna den 27 november har vi fokuserat på, att med små medel, utveckla vårt gästerbjudande. Det innebär att vi inför öppning har gjort insatser för att uppdatera vår redan vackra miljö, skapat ett museum utomhus i vårt Stadskvarter och byggt en boulebana på Sollidenplan. Vår förhoppning är att gästerna ska känna att det har hänt något på Skansen under tiden vi haft stängt och att vi fortsatt är en inspirerande och trygg oas att besöka i rådande läge, fortsätter John Brattmyhr.

Skansens partners och småföretagare som är verksamma på området öppnar upp samtidigt som Skansen, med några få undantag som öppnar senare under april/maj. För komplett information om vad som är öppet och stängt besök skansen.se.

Det kommer vara möjligt att köpa biljett via Ticketmaster från och med fredagen den 26 mars.

Skansen öppnar igen på skärtorsdagen, den 1 april.

Skansen möter ett ökat intresse för hus och hem – storsatsar på hantverk under hösten3.9.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Pandemin har skapat ett ökat fokus på hemmet och vad vi omger oss med. Intresset för olika typer av slöjd och hantverk är stort och tilltagande. Det märks även på Skansen där en ökad andel stockholmare besöker parken och hämtar inspiration till egna bygg- och inredningsprojekt. Därför kommer Skansen i höst, med start imorgon den 4 september, att uppmärksamma just hantverk. Under fem helger ges möjlighet att upptäcka historisk hantverkskunskap, byggnadsvård, slöjd, textil- och mathantverk för alla. Det går även att boka in sig på exklusiva kurser och guidade visningar på dessa teman.

Handarbetets Vänner Skola i designsamarbete med Klässbols och Skansenbutiken15.4.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Studerande hämtar inspiration från friluftsmuseet Skansen för att ta fram en limiterad kollektion linnehanddukar. Den 1 maj presenterar Skansenbutiken en ny kollektion med handdukar i hellinne, formgivna av textilstuderande vid HV Skola och tillverkade av Klässbols Linneväveri. Klassen har skapat fyra nya mönsterbilder och vävt de första teknikproverna för hand. Inspiration till motiven har de hittat i Skansens miljö. Hela kollektionen vävs upp hos Klässbols Linneväveri och lanseras hos Skansenbutiken i en första upplaga om 20 exemplar av varje handduk. De studerande går sitt sista år på Högre Textil Hantverksutbildning på HV Skola. Med sina intryck från Skansen som utgångspunkt har klassen tillsammans med Klässbols Linneväveri utforskat uttryck i vävstol, experimenterat med bindningar och tagit fram en unik design där form och funktion står i fokus. – Som studerande har det varit en fantastisk möjlighet att få designa en handduk som vävs upp på ett kvalitetsväveri som Klässbols. Att s

Skansens vd träffade facebookgruppen Rädda Skansen – deras stöd har resulterat i en fotobok15.1.2021 13:39:31 CET | Pressmeddelande

I slutet av mars 2020 blev det känt att Stiftelsen Skansen var nära konkurs. På mindre än 24 timmar slöt trogna Skansenanhängare upp i Facebookgruppen Rädda Skansen och förvandlade kris till gemenskap. Nu har Skansens vd träffat en av administratörerna för att tacka för deras insatser, och fick samtidigt ta emot det första exemplaret av gruppens fotobok.