Skansen ställer om till digital skolvisning för att nå hela Sveriges skolungdomar

Skansen har sedan 60-talet bedrivit skolundervisning för klasser som vill lära sig mer om djur och natur, kulturhistoria och Östersjön. Lektionerna anpassas efter klassens årskurs och nivå, samtliga i linje med läroplanen. Nu kan alla Sveriges skolklasser ta del av Skansens lektioner online genom digital livestreaming direkt från området.

Till följd av Covid-19 har många av landets skolklasser fått ställa om till distansundervisning, vilket ställer höga krav på såväl lärare som elever. Skansen, som varje år välkomnar över 800 klasser till området, öppnar nu en digital utbildningsfilial – som komplement till den fysiska – där elever och lärare kan träffa Skansens pedagoger live och därmed förkovra sig i all kunskap som finns på Sveriges största friluftsmuseum.

– Vi vill skapa en så genuin och autentisk upplevelse som möjligt, där elever och lärare har direktkontakt med våra pedagoger, kan titta på djuren och följa med på Skansenområdet live genom direktsändningar. Skansen är uppbyggt som ett Sverige i miniformat och genom den här satsningen kan vi också möta elever från olika delar av Sverige i större utsträckning än tidigare, säger Tomas Frisk, chef på Skansens zoologiska avdelning.

Som alltid anpassas lektionerna efter skolklassens nivå och förutsättningar. Klasserna får också material att arbeta vidare med efter visningen.

Bevarandebiologi, besök en bondgård och möt landets rovdjur först ut att livesändas

Bevarandebiologi

Under den här digitala visningen får klasserna tillsammans med Skansens pedagoger träffa några djurgrupper som ingår i bevarandearbetet på Skansen. Lektionen belyser hur olika faktorer kan leda till utrotning och hur människan bidragit till detta men också hur vi med hjälp av kunskap kan återställa en livskraftig stam. Eleverna kommer också få lära sig mer om hur djurparker arbetar med bevarande och hur det gynnar både utrotningshotade djur och de miljöer de lever i.

Lektionen fokuserar på begrepp som population, habitat, genetik, inavel och jakt.

Rovdjur på Skansen

Under den här visningen undersöker klasserna hur olika rovdjur lever. Lektionen går igenom vanliga rovdjur i Sverige, samt går in på människans roll och samspelet som sker i naturen. Några av djuren som besöks är uttrar, sälar, lo och björn.

Lektionen fokuserar på begrepp som näringskedja, rovdjur, allätare, växtätare, toppredator, jakt och artkunskap.

Djuren på bondgården

Under den här digitala visningen är pedagogen på Skånegården och besöker de olika djur som bor här. Klassen får tillsammans med pedagogen släppa ut hönsen samt besöka deras reden. Eleverna får säga hej till grisarna och får undersöka kornas långa tungor. Lektionen kommer bland annat undersöka varför man har djur på en bondgård och vad vi människor får från de olika djuren.

Lektionen fokuserar på begrepp som näringskedja, kretslopp, växtätare, idisslare, fåglar, däggdjur och vad man kallar tex grisarna – sugga, kultingar och galt.

Praktisk information om lektionerna:

Här bokar du en lektion: https://www.skansen.se/sv/digitala-skolprogram. Samtliga lektioner kostar 750 kr per klass/tillfälle. Alla lektioner kan skräddarsys efter lärarens önskemål och klassens utbildningsnivå och finns tillgängliga från och med idag.

De skolklasser som hellre besöker Skansen på plats är fortfarande varmt välkomna till Skansenområdet.

För mer information, vänligen kontakta:

Yvonne Nordlind, marknads- och kommunikationschef på Skansen,
+46 731 52 58 32, yvonne.nordlind@skansen.se.