Skansen Sveriges mest besökta museum

Diskmadammer på höstmarknad. Dishwashing ladies. Foto: Christina Westberg.

Idag presenterade Riksförbundet Sveriges museers sin årliga besöksundersökning som genomförs bland medlemmarna i förbundet. Glädjande är att museibesöken ökar, och att Skansen håller ställningarna som Sveriges mest besökta museum.

-Det har varit ett intensivt år, säger Skansenchefen John Brattmyhr. Vi har firat 125 år, startat ett nytt och stort projekt i och med byggstarten på Östersjöprojektet Baltic Sea Science Center  och vi kan konstatera att vi haft en stor tillströming av utländska besökare under högsäsongen.

-Vi kan också konstatera att reformen med fri entré syns i årets något lägre besökssiffror men att tappet blivit mindre än vad vi förutsåg i början av året.

Skansen som är ett friluftsmuseum med himlen som tak fick också sin beskärda del av regn och kyla under vårmånaderna, medan sommaren blev perfekt för att ta del av uteaktiviteter, sjunga allsång, spana på hantverk och hälsa på hos djuren.

-Vi hoppas och tror att 2017 kommer att bli ett lika spännande år med nya utmaningar och medgångar och att vi håller ställningarna som Sveriges mest besökta museum.

Diskmadammer på höstmarknad. Dishwashing ladies. Foto: Christina Westberg.