Skansen Sveriges mest besökta museum

Diskmadammer på höstmarknad. Dishwashing ladies. Foto: Christina Westberg.

Idag presenterade Riksförbundet Sveriges museers sin årliga besöksundersökning som genomförs bland medlemmarna i förbundet. Glädjande är att museibesöken ökar, och att Skansen håller ställningarna som Sveriges mest besökta museum.

-Det har varit ett intensivt år, säger Skansenchefen John Brattmyhr. Vi har firat 125 år, startat ett nytt och stort projekt i och med byggstarten på Östersjöprojektet Baltic Sea Science Center  och vi kan konstatera att vi haft en stor tillströming av utländska besökare under högsäsongen.

-Vi kan också konstatera att reformen med fri entré syns i årets något lägre besökssiffror men att tappet blivit mindre än vad vi förutsåg i början av året.

Skansen som är ett friluftsmuseum med himlen som tak fick också sin beskärda del av regn och kyla under vårmånaderna, medan sommaren blev perfekt för att ta del av uteaktiviteter, sjunga allsång, spana på hantverk och hälsa på hos djuren.

-Vi hoppas och tror att 2017 kommer att bli ett lika spännande år med nya utmaningar och medgångar och att vi håller ställningarna som Sveriges mest besökta museum.

Diskmadammer på höstmarknad. Dishwashing ladies. Foto: Christina Westberg.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Pressinbjudan: Skandinaviens främsta besöksmål - med fler besökare än kinesiska muren. Var är vi?19.10.2017 15:14Pressmeddelande

45 aktörer på Djurgården har under ett år arbetat för att tillsammans stärka Skandinaviens främsta besöksmål. Det har resulterat i ett koncept som presenteras den 27 oktober av bland andra Björn Ulvaeus, som investerat själ, hjärta och resurser på Djurgården och Stockholm. Möt honom och andra aktörer från Djurgårdens restauranger, museer, nöjen mm.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.