Skansenbutiken – mer än bara en museibutik

Skansen går från att vara återförsäljare av svensk design och hantverk till att bli producenter och grossister. Först ut är ett stort samarbete med Åhléns där Skansen tagit fram produkter med inspiration från Åhl och Dalarna, men redan hösten 2015 kom de första Skansenunika produkterna ut i Skansenbutiken. Tanken är nu att fortsätta utveckla den egna produktserien och hitta fler samarbeten och återförsäljare ute i landet – gärna med anknytning till den mönsterskatt som finns på Skansen.

Den egna produktserien baserar sig på den mönsterskatt som finns i Skansens klädkammare. Här kan man se hur den svenska folkdräkten utvecklats genom tiderna och hur man blandar färger och mönster på ett sätt som inte förknippas med svensk design. Rutor och ränder blandas med broderier och dekorationer. Allt har en färgsprakande glädje i utformningen som visar att de här dräkterna har man varit stolt över och haft för att visa på välstånd och fest. Skansen har även gjort en del produkter med djur som motiv t ex björn, lokatt och älg.

Den egna kollektionen har inspirerats bland annat av en spetshätta från Dalarna vars mönster finns på servetter, bricka, tändsticksask, presentpåsar, tunnbrödsask och en stickad pläd i 100% ull. Andra mönster som kommer från Klädkammaren är randen och paisleymönstret som också återfinns på en rad produkter.

Skansenkartan återfinns på flera håll, både i färg och svartvit, på bland annat karamellaskar, grytunderlägg, bricka och tallriksunderlägg, en svart ask med sillkryddor och en röd ask med snapskryddan Lyckorus.

Åhléns-samarbetet

I kollektionen till Åhléns ingår bland annat tre olika kuddar, förkläde för vuxen och barn, grytlappar, handdukar, löpare, tablett, väskor, sminkväska, plånbok med vävt tyg och läder, brickor, smörgåsbrickor, glasunderlägg, och småkakorna Ungherrar.

Produkterna säljs på Åhléns City Stockholm, Åhléns Nordstan Göteborg och Åhléns webbshop så länge lagret räcker, dock längst till slutet av augusti.

Kontakt Skansenbutiken

Anna Bodén, försäljningschef, 0708 19 65 58