Skansenbutiken – mer än bara en museibutik

Kuddar i Åhléns-sortimentet:

Skansen går från att vara återförsäljare av svensk design och hantverk till att bli producenter och grossister. Först ut är ett stort samarbete med Åhléns där Skansen tagit fram produkter med inspiration från Åhl och Dalarna, men redan hösten 2015 kom de första Skansenunika produkterna ut i Skansenbutiken. Tanken är nu att fortsätta utveckla den egna produktserien och hitta fler samarbeten och återförsäljare ute i landet – gärna med anknytning till den mönsterskatt som finns på Skansen.

Den egna produktserien baserar sig på den mönsterskatt som finns i Skansens klädkammare. Här kan man se hur den svenska folkdräkten utvecklats genom tiderna och hur man blandar färger och mönster på ett sätt som inte förknippas med svensk design. Rutor och ränder blandas med broderier och dekorationer. Allt har en färgsprakande glädje i utformningen som visar att de här dräkterna har man varit stolt över och haft för att visa på välstånd och fest. Skansen har även gjort en del produkter med djur som motiv t ex björn, lokatt och älg.

Den egna kollektionen har inspirerats bland annat av en spetshätta från Dalarna vars mönster finns på servetter, bricka, tändsticksask, presentpåsar, tunnbrödsask och en stickad pläd i 100% ull. Andra mönster som kommer från Klädkammaren är randen och paisleymönstret som också återfinns på en rad produkter.

Skansenkartan återfinns på flera håll, både i färg och svartvit, på bland annat karamellaskar, grytunderlägg, bricka och tallriksunderlägg, en svart ask med sillkryddor och en röd ask med snapskryddan Lyckorus.

Åhléns-samarbetet

I kollektionen till Åhléns ingår bland annat tre olika kuddar, förkläde för vuxen och barn, grytlappar, handdukar, löpare, tablett, väskor, sminkväska, plånbok med vävt tyg och läder, brickor, smörgåsbrickor, glasunderlägg, och småkakorna Ungherrar.

Produkterna säljs på Åhléns City Stockholm, Åhléns Nordstan Göteborg och Åhléns webbshop så länge lagret räcker, dock längst till slutet av augusti.

Kontakt Skansenbutiken

Presentpåse flaska spets 39 kr
Presentpåse 28x28x10 blårandig 49 kr
Presentpåse flaska Dala-Floda 39 kr

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.