Skansenbutiken öppnar Vintage Pop-Up i historiska Bredablick

Skansen Vintage, Skansenbutikens kollektion av rekvisitaföremål från det legendariska friluftsmuseet, utökas till sommaren. Imorgon, den 9 juni, följs succén upp med ett stort släpp av kläder och föremål samtidigt som en Vintage Pop-Up öppnar i historiska landmärket Bredablick.

I Skansens Klädkammare tillverkas, underhålls och förvaras alla textilier som används i museets verksamhet. Här sparas även textilier och kläder som använts som rekvisita på Skansen men som inte längre behövs i verksamheten. I juni 2020 tog Skansen det första steget för att ta till vara på rekvisitaskatten och se den komma till liv och användning när Skansen Vintage lanserades i Skansenbutiken.

Det första släppet av Skansen Vintage innehöll underkjolar, handbroderade dukar, bonader och kuddfodral. Nu utökas kollektionen med bland annat frackar, murarjackor, kjolar, ullbyxor, parasoll och korgar liksom en stor uppsättning herr- och damskor när Skansenbutiken slår upp sin tillfälliga Vintage Pop-Up butik högst upp på Skansenberget.

– Det är utifrån fokuset, att förlänga livscykeln på rekvisitaföremålen och låta dem komma till ny användning som Skansen Vintage sprungit till liv. Det känns jättekul att uppleva det varma mottagandet och se så många otroliga rekvisitaföremål leva vidare med ett förnyat syfte, säger Åsa Magnusson, chef för den kulturhistoriska verksamheten på Skansen och fortsätter:

– Skansen Vintage Pop-up blir en helt unik shoppingupplevelse i en annars vanligtvis stängd miljö.

På första våningen i Stockholms landmärke Bredablick kommer textilierna och föremålen från olika tidsepoker att finnas till salu. Varje vara är unik och finns i ett exemplar där skick och kvalitet varierar.

– En cirkulär ekonomi är egentligen inget nytt, genom historien är det så vi har konsumerat. Därmed är det också djupt rotat i hela Skansens verksamhet, historiskt liksom i framtiden. För oss på Skansenbutiken känns det helt givet att det ska vara en faktor i allt vi gör. Det är verkligen en förmån att få arbeta med dessa fantastiska rekvisitaföremål, säger Anna Bodén, enhetschef för försäljning och marknader på Skansen.

Skansen Vintage Pop-Up öppnar den 9 juni, klockan 10.00. Kollektionen säljs endast i den tillfälliga butiken i Bredablick på Skansen, Djurgårdsslätten 49-51.

Vi är rädda om varandra och därför låter vi ett begränsat antal gäster besöka butiken samtidigt. Pop-Up butiken nås endast via en trappa, tillgängligheten är därför tyvärr begränsad.

Fler högupplösta bilder: skansenbutiken.mediaflowportal.com

Om Skansen Vintage
Skansen Vintage lanserades i Skansenbutiken i juni 2020. Kollektionen innehåller utvalda föremål ur Stiftelsen Skansens rekvisitasamling. Rekvisitasamlingen består av kläder och inredningstextilier som sedan 1893 tillverkats eller köpts in av Skansens Klädkammare. De föremål som inte längre kan användas i verksamheten säljs nu under märkningen Skansen Vintage.

Om Bredablick
Bredablick, som ligger högst upp på Skansenberget, invigdes 1876 som en brunnsrörelse – en slags vattenbutik efter kontinentalt mönster. Artur Hazelius, Skansens grundare, köper tornet och marken runtom 1892. En trappa upp – där det nu blir tillfällig butik – inreds ett kafé. Bredablick är öppet för allmänheten fram till 1964.

Skansens rulltrappa blir spektakulär utställning om biologisk mångfald23.6.2022 08:52:33 CEST | Pressmeddelande

Idag lanseras Skansens första del av utställningen om biologisk mångfald i den historiska rulltrappan från 1938. Det är en upplevelsebaserad resa där gäster åker rulltrappa och samtidigt visualiseras biologisk mångfald och artbevarande på ett sätt som är lätt att ta till sig och förstå. Syftet med utställningen är att väcka känslor för att biologisk mångfald är fantastiskt och nödvändigt för mänskligt liv.