Skansenbutiken öppnar Vintage Pop-Up i historiska Bredablick

Skansen Vintage, Skansenbutikens kollektion av rekvisitaföremål från det legendariska friluftsmuseet, utökas till sommaren. Imorgon, den 9 juni, följs succén upp med ett stort släpp av kläder och föremål samtidigt som en Vintage Pop-Up öppnar i historiska landmärket Bredablick.

I Skansens Klädkammare tillverkas, underhålls och förvaras alla textilier som används i museets verksamhet. Här sparas även textilier och kläder som använts som rekvisita på Skansen men som inte längre behövs i verksamheten. I juni 2020 tog Skansen det första steget för att ta till vara på rekvisitaskatten och se den komma till liv och användning när Skansen Vintage lanserades i Skansenbutiken.

Det första släppet av Skansen Vintage innehöll underkjolar, handbroderade dukar, bonader och kuddfodral. Nu utökas kollektionen med bland annat frackar, murarjackor, kjolar, ullbyxor, parasoll och korgar liksom en stor uppsättning herr- och damskor när Skansenbutiken slår upp sin tillfälliga Vintage Pop-Up butik högst upp på Skansenberget.

– Det är utifrån fokuset, att förlänga livscykeln på rekvisitaföremålen och låta dem komma till ny användning som Skansen Vintage sprungit till liv. Det känns jättekul att uppleva det varma mottagandet och se så många otroliga rekvisitaföremål leva vidare med ett förnyat syfte, säger Åsa Magnusson, chef för den kulturhistoriska verksamheten på Skansen och fortsätter:

– Skansen Vintage Pop-up blir en helt unik shoppingupplevelse i en annars vanligtvis stängd miljö.

På första våningen i Stockholms landmärke Bredablick kommer textilierna och föremålen från olika tidsepoker att finnas till salu. Varje vara är unik och finns i ett exemplar där skick och kvalitet varierar.

– En cirkulär ekonomi är egentligen inget nytt, genom historien är det så vi har konsumerat. Därmed är det också djupt rotat i hela Skansens verksamhet, historiskt liksom i framtiden. För oss på Skansenbutiken känns det helt givet att det ska vara en faktor i allt vi gör. Det är verkligen en förmån att få arbeta med dessa fantastiska rekvisitaföremål, säger Anna Bodén, enhetschef för försäljning och marknader på Skansen.

Skansen Vintage Pop-Up öppnar den 9 juni, klockan 10.00. Kollektionen säljs endast i den tillfälliga butiken i Bredablick på Skansen, Djurgårdsslätten 49-51.

Vi är rädda om varandra och därför låter vi ett begränsat antal gäster besöka butiken samtidigt. Pop-Up butiken nås endast via en trappa, tillgängligheten är därför tyvärr begränsad.

Fler högupplösta bilder: skansenbutiken.mediaflowportal.com

Om Skansen Vintage
Skansen Vintage lanserades i Skansenbutiken i juni 2020. Kollektionen innehåller utvalda föremål ur Stiftelsen Skansens rekvisitasamling. Rekvisitasamlingen består av kläder och inredningstextilier som sedan 1893 tillverkats eller köpts in av Skansens Klädkammare. De föremål som inte längre kan användas i verksamheten säljs nu under märkningen Skansen Vintage.

Om Bredablick
Bredablick, som ligger högst upp på Skansenberget, invigdes 1876 som en brunnsrörelse – en slags vattenbutik efter kontinentalt mönster. Artur Hazelius, Skansens grundare, köper tornet och marken runtom 1892. En trappa upp – där det nu blir tillfällig butik – inreds ett kafé. Bredablick är öppet för allmänheten fram till 1964.

Skansen möter ett ökat intresse för hus och hem – storsatsar på hantverk under hösten3.9.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Pandemin har skapat ett ökat fokus på hemmet och vad vi omger oss med. Intresset för olika typer av slöjd och hantverk är stort och tilltagande. Det märks även på Skansen där en ökad andel stockholmare besöker parken och hämtar inspiration till egna bygg- och inredningsprojekt. Därför kommer Skansen i höst, med start imorgon den 4 september, att uppmärksamma just hantverk. Under fem helger ges möjlighet att upptäcka historisk hantverkskunskap, byggnadsvård, slöjd, textil- och mathantverk för alla. Det går även att boka in sig på exklusiva kurser och guidade visningar på dessa teman.

Handarbetets Vänner Skola i designsamarbete med Klässbols och Skansenbutiken15.4.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Studerande hämtar inspiration från friluftsmuseet Skansen för att ta fram en limiterad kollektion linnehanddukar. Den 1 maj presenterar Skansenbutiken en ny kollektion med handdukar i hellinne, formgivna av textilstuderande vid HV Skola och tillverkade av Klässbols Linneväveri. Klassen har skapat fyra nya mönsterbilder och vävt de första teknikproverna för hand. Inspiration till motiven har de hittat i Skansens miljö. Hela kollektionen vävs upp hos Klässbols Linneväveri och lanseras hos Skansenbutiken i en första upplaga om 20 exemplar av varje handduk. De studerande går sitt sista år på Högre Textil Hantverksutbildning på HV Skola. Med sina intryck från Skansen som utgångspunkt har klassen tillsammans med Klässbols Linneväveri utforskat uttryck i vävstol, experimenterat med bindningar och tagit fram en unik design där form och funktion står i fokus. – Som studerande har det varit en fantastisk möjlighet att få designa en handduk som vävs upp på ett kvalitetsväveri som Klässbols. Att s