Skansens födelsedag firas i dagarna tre

Helgen den 8 - 9 september och på själva födelsedagen den 11 oktober firas 125 år med vimmel i stadskvarteren, mingel i husen och verkstäderna, roddarmadammer och frossande i bakelser på kaféerna.

Skansens första entré 1891.

-Det är med stolthet jag ser tillbaka på hur vi förvaltat Artur Hazelius vision, säger Skansenchefen John Brattmyhr. Vi ser också att många gäster fått starka band till Skansen under åren som gått. På vår hemsida har vi samlat in minnen och vi är verkligen många som har anledning att fira.

På festprogrammet står bland annat ett levande stadskvarter, visningar i Tottieska gården, roddarmadammer och en öppen Berättarbod där alla kan dela sina minnen från Skansen. I Seglora kyrka berättas om sorgligare livsöden som också hör till historien.

I Stadskvarterens verkstäder är arbetet i full gång, körsångare och positivhalare syns i gatuvimlet och konstapeln håller ordning på folk och fä. Museipedagoger i tidstypiska kläder och skickliga hantverkare ger en levande bild av hur livet kunde te sig i en stad i Sverige i slutet av 1800-talet och in på 1900-talet.

Man kan gå på visit hos madam Henrica och grosshandlare Anders Tottie i deras nyrenoverade 1770-talsvåning. Snart ska de flytta in! Sedan 2012 pågår omfattande renoveringsarbete av byggnaden, kanske en av Skansens allra vackraste. Nu kan man få en titt bakom kulisserna och träffa hantverkare, antikvarier och museipedagoger i denna exklusiva förhandsvisning.

En del av Stockholms historia utspelar sig förstås på vattnet. Här fanns en sorts ”sjötaxi” ända fram till mitten av 1800-talet. Roddarmadammer kallades de kvinnor som transporterade människor och gods över vatten. I dammen vid Orsakullen träffar man de här dagarna Skansens egen roddarmadam.

Morastugan var en av de första byggnader som fanns uppförda Skansens invigningsår 1891. Den kan man också besöka under de här tre dagarna.

Som en del av 125-jubileet har Skansen samlat in personliga berättelser och minnen från Skansen under 2016. De finns på websidan 125.skansen.se där man också hittar Skansens egna minnen sedan starten. En av alla som minns är Mark Levengood:

"Om NK var finast, så var Skansen trevligast. Äventyret började med rulltrappan som lite tveksamt marknadsfördes som ”världens längsta”. Det må vara hur det vill med den saken, den var lång nog för få oss  att krampaktigt hålla oss fast med båda händerna, mormor var blek och skön och mumlade 'detta är slutet, detta är slutet', hon hade en ryslig svindel även till vardags. Men vi kom alltid välbehållna upp, och skyndade ut bland de små bodarna på berget."

Den som vill kan fortfarande lämna sin berättelse på plats de är dagarna i den brandgula Berättarboden ritad av konstnären Peter Johansson. Här kan man spela in sitt Skansenminne i en kort film eller ljudupptagning.

Sedan kan man frossa i ljuvligt chokladiga Skansenbakelsen - framtagen till chokladälskaren Artur Hazelius ära med anledning av 125-årsjubileet! Finns att köpa i Skansens restauranger och caféer.

.

Skansens första entré 1891.
Henrica Totties. Foto: Skansen
Guldsmedsverkstade. Gold smiths workshop. Foto: Anna Yu.
Artur Hazelius
Berättarboden. Foto: Pernille Tofte.
Peter Johansson och Berättarboden vid Valborg. Foto: Pernille Tofte.