Skansens Krukmakeri lanserar ny serie i stengods

Den 30 oktober lanserade Skansens Krukmakeri en ny serie i stengods där funktion och hantverkstradition är i fokus, framtagen att fungera lika väl i vardagen som i mer högtidliga sammanhang. Kollektionen är formgiven och producerad i det historiska krukmakeriet på Skansen.

Skansens Krukmakeri kollektion, foto Beate Berntsen

Sedan årsskiftet drivs Krukmakeriet på Skansen med Maria Stengård som ny krukmakare i spetsen. Nu lanserar man i samarbete med Skansenbutiken en tidlös serie bruksföremål i stengods, tillverkade i det lilla krukmakeriet från 1800-talet.

För Skansen är Krukmakeriets nya stengodsserie både en hyllning till hantverkets och friluftsmuseets historia och en breddning av horisonter till att omfatta en mångsidig kollektion bruksföremål anpassad till samtida behov och önskemål.

– Produktionen sker rakt igenom här i Krukmakeriet på Skansen, vi drejar, glaserar, bränner och säljer. Det tror jag inte att alla känner till, säger Maria Stengård och fortsätter:

– Jag vill att kollektionen vi skapar här ska vara tidlös. Gärna modern nu, men även sen. Det ska kännas som att du kan använda keramiken som kaffekopp på jobbet, men också att den ska vara fin nog att duka med till tårtan.

Resultatet av den visionen blev en serie av bruksföremål i stengods. Sju objekt att ställa på bordet, glaserade i naturens färgskala. Maria blandar sina egna glasyrer från grunden på plats i Krukmakeriet. Det är ett arbete som går ut på att testa sig fram, utforska och lära känna hur glasyrerna reagerar. Krukmakeriets stengodsserie utgår från tre basfärger: en vit, en grön och en brun som kommer att få sällskap av olika gästspelande kulörer, till en början en prickig, en rosa, en gulbrun och en blå.

– För oss har utgångspunkten varit att Krukmakeriets produkter, genom både färg och form, ska samspela med Skansenbutikens egna kollektion, säger Anna Bodén, enhetschef för Skansens butiker och marknader och fortsätter:

– Maria är en mästare på att serieproducera med sina händer. Hennes sätt att förstå leran och hennes nogsamma millimeterprecision har resulterat i en tidlös och levande kollektion som känns helt självklar i såväl Skansenbutikens som Skansens värld.

Om kollektionen

Den första lanseringen av Skansens Krukmakeris kollektion består av sju produkter i glaserat stengods. En frukostskål, kaffekopp, tekopp, miniskål, kärl/vas, sticklingsvas och ljusstake. Produkterna säljs endast i Krukmakeriet på Skansen och lanseras initialt i en begränsad upplaga.

Pris: 129-499 kronor/del.

Skansens Krukmakeri

Under 1700- och 1800-talen fanns krukmakerier i nästan varenda stad i Sverige. I stadens utkanter, för brandriskens skull, låg krukmakarens hus. Det gör det också på Skansen. I det rödmålade, knuttimrade huset produceras och säljs än idag keramik.

Skansens krukmakeri kom till friluftsmuseet från Lunda by i Västra Vingåkers socken 1948. Byggnaderna hade fungerat som krukmakeri sedan slutet av 1800-talet. Den siste krukmakaren i Lundas krukmakeri var Edvard Vetterstedt. När han dog år 1940 hade den industriella produktionen redan slagit hårt mot krukmakerierna runt om i landet. I Lunda ville ingen ta över driften av verksamheten. Istället flyttades byggnaden till Skansen för att visa olika typer av hantverk som historiskt har förekommit i en stad, men även för att skapa en keramisk produktion för försäljning.

Sedan 1948 har flera krukmakare haft sin verksamhet i Skansens Krukmakeri. Från årsskiftet 2021 drivs Krukmakeriet av Skansen genom krukmakare Maria Stengård och Skansenbutiken.

Skansenbutiken

Skansenbutiken grundades under tidigt 1970-tal och är en del av Stiftelsen Skansen. Som museibutik är man en plattform för såväl svensk formhistoria som samtida design. I butiken på Djurgården erbjuds ett urval av handplockat svenskt hantverk liksom den egna kollektionen, som tillverkats med inspiration från Skansens samlingar. När du handlar i Skansenbutiken stödjer du Stiftelsen Skansens verksamhet.

Fler pressbilder: skansenbutiken.mediaflowportal.com

Skansens Krukmakeri kollektion, foto Beate Berntsen
Skansens Krukmakeri sticklingsvas, foto Beate Berntsen
Skansens Krukmakeri kollektion foto Beate Berntsen
Krukmakare Maria Stengård, foto Beate Berntsen
Krukmakare Maria Stengård, foto Beate Berntsen

Skansen möter ett ökat intresse för hus och hem – storsatsar på hantverk under hösten3.9.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Pandemin har skapat ett ökat fokus på hemmet och vad vi omger oss med. Intresset för olika typer av slöjd och hantverk är stort och tilltagande. Det märks även på Skansen där en ökad andel stockholmare besöker parken och hämtar inspiration till egna bygg- och inredningsprojekt. Därför kommer Skansen i höst, med start imorgon den 4 september, att uppmärksamma just hantverk. Under fem helger ges möjlighet att upptäcka historisk hantverkskunskap, byggnadsvård, slöjd, textil- och mathantverk för alla. Det går även att boka in sig på exklusiva kurser och guidade visningar på dessa teman.

Handarbetets Vänner Skola i designsamarbete med Klässbols och Skansenbutiken15.4.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Studerande hämtar inspiration från friluftsmuseet Skansen för att ta fram en limiterad kollektion linnehanddukar. Den 1 maj presenterar Skansenbutiken en ny kollektion med handdukar i hellinne, formgivna av textilstuderande vid HV Skola och tillverkade av Klässbols Linneväveri. Klassen har skapat fyra nya mönsterbilder och vävt de första teknikproverna för hand. Inspiration till motiven har de hittat i Skansens miljö. Hela kollektionen vävs upp hos Klässbols Linneväveri och lanseras hos Skansenbutiken i en första upplaga om 20 exemplar av varje handduk. De studerande går sitt sista år på Högre Textil Hantverksutbildning på HV Skola. Med sina intryck från Skansen som utgångspunkt har klassen tillsammans med Klässbols Linneväveri utforskat uttryck i vävstol, experimenterat med bindningar och tagit fram en unik design där form och funktion står i fokus. – Som studerande har det varit en fantastisk möjlighet att få designa en handduk som vävs upp på ett kvalitetsväveri som Klässbols. Att s