Skansens kunskapshus om Östersjön, Baltic Sea Science Center, fyller tre år – fortsätter göra kunskap om havet tillgänglig för fler

Idag, den 11 april, är det tre år sedan Stiftelsen Skansens kunskapshus om Östersjön, Baltic Sea Science Center, invigdes. Sedan öppning 2019 har Östersjöhuset blivit en plats där Skansens besökare kan öka sin kännedom om vårt närmaste hav, förstå dess utmaningar och ta reda på vad vi tillsammans kan göra för att vända utvecklingen i en positiv riktning.
Foto: Richard von Hoffsten

Baltic Sea Science Center (BSSC) på Skansen är en plats dit alla kan gå för att lära sig mer om Östersjöns unika miljö. I akvarierna – som representerar Östersjöns djup: från brygga till djupaste botten – möter besökaren havets myllrande ekosystem och rika djurliv. Här finns fiskar som stora östersjötorskar, den fascinerande öronmaneten, stim av sill och den rödlistade ålen samt olika typer av växtliv.

Våningarna ovanför finns interaktiva utställningar som handlar om hur havet och människan påverkar och är beroende av varandra. Här berättas även om Östersjöns framtid utifrån tre miljöutmaningar: övergödning, fiske och miljögifter.

–  Östersjön har stora utmaningar, men är långt ifrån dött eller döende. Du och jag påverkar havet i allt vi gör, och vi delar ansvaret med de 90 miljoner människor som lever runt Östersjön. En förutsättning för att kunna börja prata om utmaningarna vi måste axla är att veta vad som finns i havet, och varför det är värt att värna. Här fyller BSSC en viktig roll, säger Anna Björn, enhetschef på Baltic Sea Science Center.

Huset erbjuder också utrymme för undervisning i utställningarna och i laboratoriet. Hela året kan skolklasser boka in sig på lektioner. Genom ett samarbete med Stockholm Vatten och Avfall erbjuds skolor i Stockholms och Huddinge kommun kostnadsfri undervisning. För gymnasieklasser finns även den nylanserade digitala läroportalen, Vårt varmare hav, som utvecklats tillsammans med forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet.

– Skansen vill vara en given del av undervisningen i frågor kopplade till Östersjön, hållbar utveckling och biologisk mångfald. På BSSC får skolelever aktuella insikter om den tuffa situation som havet befinner sig i men också vad vi tillsammans kan göra för att vända utvecklingen i en positiv riktning. På så sätt hoppas vi kunna vara en grogrund för barn och unga att engagera sig i en hållbar utveckling av vår miljö, säger Anna Björn.

Verksamheten i Baltic Sea Science Center utformas av Skansen i samråd med ett kunskapsråd som består av representanter från Sveriges lantbruksuniversitet, Stockholms universitet och Stockholm Vatten och Avfall. Genom det unika samarbetet ges forskare möjlighet att nå ut till fler samtidigt som BSSC blir ett centrum för levande och aktuell kunskap.

Projektet med ett Östersjöhus på Skansen inleddes under tidigt 2010-tal och möjliggjordes genom att stiftelsen BalticSea2020 gick in som huvudfinansiär. I april 2019 invigdes Baltic Sea Science Center av H.K.H. Kronprinsessan Victoria.

– Det är oerhört glädjande att se hur välkommet och uppskattat Baltic Sea Science Center varit bland våra gäster. Skansen ska bevara och levandegöra det svenska natur- och kulturarvet, där fyller vårt närmsta hav en självklar plats – då, nu och i framtiden, säger Yvonne Nordlind, marknads- och kommunikationschef på Skansen.

Baltic Sea Science Center är öppet varje dag, året om. Besöket ingår i entrén till Skansen.

Foto: Richard von Hoffsten