Skansens Lucia anländer 11 december

Lucia har firats på Skansen sen sekelskiftet, och numera sker det i samarbete med Kungsholmens Gymnasium och HM Konungens Hovstall som står för häst och vagn till den fina kortegen.

Lucia vid Bollnässtugan 1899. St. Lucy 1899.

Skansen Lucia 2016, Patricia Hellström, och tärnor anländer till Skansen i kortege med häst och vagn den 11 december kl 16 för den årliga stora Luciakonserten på Sollidenscenen. De framför advents- och julmusik tillsammans med Sofia Vokalensemble och Solna Brass, under ledning av Emil Björklund. Skådespelerskan Stina Ekblad tolkar dikter,men redan från kl. 15:30 värmer Solna Brass upp publiken med stämningsfull och medryckande julmusik.

Skansens Lucia är ett samarbete med Kungsholmens Gymnasium och HM Konungens Hovstall.

Lucia vid Bollnässtugan 1899. St. Lucy 1899.

Trendiga gråärter skapar rusning på Skansen9.1.2019 10:21Pressmeddelande

När Agneta Magnusson skulle presentera sin bok och ha en föreläsning om den trendiga gråärten, och de lika intressanta rovorna och kålrötterna, på Skansen den 16 januari blev det fullbokat direkt. -Det hade vi inte räknat med, säger Sarah Gühne som ansvarar för föreläsningsverksamheten. Som tur är har Agneta en lucka i kalendern så hon kan komma tillbaka för en ny föreläsning redan nu den 24 januari.