Skansens Lucia anländer 11 december

Lucia har firats på Skansen sen sekelskiftet, och numera sker det i samarbete med Kungsholmens Gymnasium och HM Konungens Hovstall som står för häst och vagn till den fina kortegen.

Lucia vid Bollnässtugan 1899. St. Lucy 1899.

Skansen Lucia 2016, Patricia Hellström, och tärnor anländer till Skansen i kortege med häst och vagn den 11 december kl 16 för den årliga stora Luciakonserten på Sollidenscenen. De framför advents- och julmusik tillsammans med Sofia Vokalensemble och Solna Brass, under ledning av Emil Björklund. Skådespelerskan Stina Ekblad tolkar dikter,men redan från kl. 15:30 värmer Solna Brass upp publiken med stämningsfull och medryckande julmusik.

Skansens Lucia är ett samarbete med Kungsholmens Gymnasium och HM Konungens Hovstall.

Lucia vid Bollnässtugan 1899. St. Lucy 1899.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Pressinbjudan: Skandinaviens främsta besöksmål - med fler besökare än kinesiska muren. Var är vi?19.10.2017 15:14Pressmeddelande

45 aktörer på Djurgården har under ett år arbetat för att tillsammans stärka Skandinaviens främsta besöksmål. Det har resulterat i ett koncept som presenteras den 27 oktober av bland andra Björn Ulvaeus, som investerat själ, hjärta och resurser på Djurgården och Stockholm. Möt honom och andra aktörer från Djurgårdens restauranger, museer, nöjen mm.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.