Skansens vd håller digitalt vårtal

Skansens traditionsenliga valborgsfirande med valborgseld, vårkör och vårtal ställs in som ett naturligt led av Folkhälsomyndighetens restriktioner för folksamlingar. För att hålla den 45-åriga traditionen att hälsa våren välkommen vid liv sänder Skansen istället vårtalet via sin Youtubekanal kl 20.00 på Valborgsmässoafton. Talet hålls i år av Skansens vd John Brattmyhr.

Skansens vd John Brattmyhr vid Delsbogården.

Skansen har bland annat i uppdrag att bidra till bevarandet av det svenska kulturarvet med betoning på seder och traditioner. Valborg är en högtid Skansen firat traditionsenligt i över 40 år, men i år går firandet inte att genomföra på ett traditionsenligt sätt.

Upplägget för i år blir ett tal, ett par eldkorgar och en kör på sex personer som sjunger in våren någonstans på Skansen. Ett vårtal som spelas in utan publik och följer de restriktioner som råder inne på Skansens område.

Årets talare är vd för Skansen, John Brattmyhr, som tar över stafettpinnen

I år kommer Skansen själva att hålla i vårtalet. Valet föll naturligt på vd sedan 15 år, John Brattmyhr, som själv närvarat vid valborgsfirandet under sina år som vd."

-       Att sälla mig till skaran av tidigare vårtalare är det inte tal om, men när jag fick frågan av mina medarbetare, med resonemanget att Skansen borde göra något för alla som inte kan fira hos oss som vanligt men även se till att hålla i traditionen för Valborg som högtid, var det en självklarhet att ställa upp, säger Brattmyhr.

Från 20.00 på torsdag kommer årets Valborg på Skansen att sändas via Skansens Youtubekanal.https://www.youtube.com/user/Skansensfilmer

För mer information, intervjuförfrågningar eller om du vill ha tillgång till rörligt material innan publicering, vänligen kontakta:

Yvonne Nordlind, kommunikations- och marknadschef, mobil: 0731-52 58 32

Skansens vd John Brattmyhr vid Delsbogården.

Pressinbjudan: Baltic Sea Science Center visar Sveriges första oceangående havsforskningsfartyg på över 45 år25.2.2020 09:14:40 CETPressmeddelande

På måndag den 2 mars klockan 14.00 överlämnar Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) en modell av Sveriges nya oceangående forskningsfartyg, R/V Svea, till Baltic Sea Science Center (BSSC) på Skansen. Besökare kan göra en virtuell rundtur ombord på R/V Svea och se hur besättningen och forskarna arbetar och bor. I samband med överlämningen berättar Joakim Hjelm från SLU och Lars Arneborg från SMHI om Östersjöns miljö och hur det nya fartyget används.