Skansens vd håller digitalt vårtal

Skansens traditionsenliga valborgsfirande med valborgseld, vårkör och vårtal ställs in som ett naturligt led av Folkhälsomyndighetens restriktioner för folksamlingar. För att hålla den 45-åriga traditionen att hälsa våren välkommen vid liv sänder Skansen istället vårtalet via sin Youtubekanal kl 20.00 på Valborgsmässoafton. Talet hålls i år av Skansens vd John Brattmyhr.

Skansens vd John Brattmyhr vid Delsbogården.

Skansen har bland annat i uppdrag att bidra till bevarandet av det svenska kulturarvet med betoning på seder och traditioner. Valborg är en högtid Skansen firat traditionsenligt i över 40 år, men i år går firandet inte att genomföra på ett traditionsenligt sätt.

Upplägget för i år blir ett tal, ett par eldkorgar och en kör på sex personer som sjunger in våren någonstans på Skansen. Ett vårtal som spelas in utan publik och följer de restriktioner som råder inne på Skansens område.

Årets talare är vd för Skansen, John Brattmyhr, som tar över stafettpinnen

I år kommer Skansen själva att hålla i vårtalet. Valet föll naturligt på vd sedan 15 år, John Brattmyhr, som själv närvarat vid valborgsfirandet under sina år som vd."

-       Att sälla mig till skaran av tidigare vårtalare är det inte tal om, men när jag fick frågan av mina medarbetare, med resonemanget att Skansen borde göra något för alla som inte kan fira hos oss som vanligt men även se till att hålla i traditionen för Valborg som högtid, var det en självklarhet att ställa upp, säger Brattmyhr.

Från 20.00 på torsdag kommer årets Valborg på Skansen att sändas via Skansens Youtubekanal.https://www.youtube.com/user/Skansensfilmer

För mer information, intervjuförfrågningar eller om du vill ha tillgång till rörligt material innan publicering, vänligen kontakta:

Yvonne Nordlind, kommunikations- och marknadschef, mobil: 0731-52 58 32

Skansens vd John Brattmyhr vid Delsbogården.

Skansens vd träffade facebookgruppen Rädda Skansen – deras stöd har resulterat i en fotobok15.1.2021 13:39:31 CETPressmeddelande

I slutet av mars 2020 blev det känt att Stiftelsen Skansen var nära konkurs. På mindre än 24 timmar slöt trogna Skansenanhängare upp i Facebookgruppen Rädda Skansen och förvandlade kris till gemenskap. Nu har Skansens vd träffat en av administratörerna för att tacka för deras insatser, och fick samtidigt ta emot det första exemplaret av gruppens fotobok.

Skansen stänger sina entréer – för första gången på 129 år20.11.2020 08:25:00 CETPressmeddelande

Nästa fredag stänger Skansen entréerna och Jul på Skansen ställs in. Med anledning av statsminister Stefan Löfvens pressträff och tydliga budskap tidigare i veckan, ”Ställ in”, ser Skansen ingen annan möjlighet än att stänga ner verksamheten helt och hållet. Detta för att ta ansvar i enlighet med de nya riktlinjerna där alla personer uppmanas att ta eget ansvar och inte träffa fler än åtta personer, inom familjen.

Nytt samarbete möjliggör för elever att besöka Skansen i höst – Sveriges största utomhusklassrum4.9.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Skansens gedigna skolprogram har länge varit ett uppskattat inslag för Stockholms skolelever. Rundvandringarna i Sveriges största utomhusmuseum ger en unik utbildning i det svenska djur- och kulturarvet. För att elever på ett tryggt sätt under hösten ska kunna ta del av visningarna, och åka till Skansen utan att belasta kollektivtrafiken erbjuder Skansen och EkmanBuss Flexibussitet nu visningar med egen busstransport.