Skånsk handelsplats för el ska parera kapacitetsbrist i elnätet

E.ON gör gemensam sak med elbolagen Ystads Energi och Kraftringen för att hantera en växande kapacitetsbrist i det skånska elnätet. Lösningen är Sveriges första regionala marknadsplats för el.

Tanken är att större elkunder och elproducenter ska ha tillgång till en digital marknad för el där de som är anslutna kan sänka sin förbrukning eller höja sin elproduktion när nätägaren behöver det.På sikt är målet att möjliggöra tillväxt i regionen genom ett mer effektivt kapacitetsutnyttjande.

Det är E.ON som ligger bakom idén med en regional marknadsplats för el. En lösning man kallar Switch.

- Elnätens kapacitet måste förstärkas, samtidigt vet vi att utbyggnaden tar mycket lång tid. Med Switch vill vi skapa en snabb och flexibel lösning som kan bidra till att vi trots kapacitetsbrist kan fortsätta ansluta nya kunder, säger Peter Sigenstam, enhetschef Strategi & Affärsutveckling på E.ON.

Den gångna veckan har två elbolag i Skåne beslutat att ansluta sig till Switch. Ystads Energi och Kraftringen.

- Vi tror starkt på en regional marknadsplats som en viktig pusselbit för att lösa utmaningen kring kapacitetsfrågan i elnätet, säger Mikael Olsson, distributionschef på Kraftringen.

Även elproducenten Sjölunda Värmepumpar är ansluten till marknadsplatsen och förhoppningen är att fler skånska aktörer ska bli intresserade.

- Vi på E.ON behöver ta ett stort ansvar för att hantera kapacitetsbristen, men vi inser också att vi inte kan göra allt på egen hand. Därför kommer vi att jobba stenhårt med att involvera kommuner, näringsliv och industrier, inom projektet Switch, säger Peter Sigenstam, enhetschef Strategi & Affärsutveckling på E.ON.

E.ON satsar på vägtrafikens elektrifiering och planerar för ökade elnätsinvesteringar22.9.2020 11:05:53 CESTPressmeddelande

E.ON har under sommaren slutfört två omfattande analyser av vägtrafiken i Skåne och Östergötlands län för att prognostisera vilken elnätskapacitet en elektrifiering av trafiken skulle kräva. I samband med presentationen av resultaten för Infrastrukturdepartementet meddelar E.ON att bolaget är redo att ta ett uppdrag att utföra de nödvändiga förstärkningarna i elnätet för att elektrifiera vägtrafiken.

Så ska behovet av effekt säkras i Skåne18.9.2020 08:31:05 CESTPressmeddelande

Upp till 115 MW, lika mycket el som två städer av Ystads storlek förbrukar, kommer att göras tillgängliga för Skånes industrier och övriga elnätskunder från den 2 november när SWITCH, E.ONs digitala handelsplats för effekt, öppnar för sin andra säsong. Nytt är att området utökas från södra Skåne till att också omfatta två nya områden; Helsingborgsområdet inklusive Bjuv, Kullahalvön och Ängelholm samt Landskrona och Löddeköpinge.

Samarbete ska möjliggöra mer elnätskapacitet till Skåne7.9.2020 08:24:24 CESTPressmeddelande

Inför vintern 2020/2021 har E.ON och Svenska Kraftnät nu tagit fram åtgärder som ska kunna höja uttaget av effekt från stamnätet från 750 MW till 1150 MW ner till södra Skåne och Malmöregionen. Som en del av åtgärdsplanen, som presenterades hösten 2019, investerar E.ON nu 35 miljoner kronor i förstärkningar i stamnätsstationerna Söderåsen och Barsebäck för att underlätta för Svenska Kraftnät att därefter genomföra sina ombyggnadsplaner fram till 2024.