Skånsk strid om nyanlända

Staffanstorp har placerat över 100 nyanlända, som anvisats enligt bosättningslagen, i andra kommuner. Lunds kommunstyrelseordförande kräver att regeringen griper in.

Enligt kommunens egna uppgifter från den 25 mars i år hade Staffanstorp 108 personer – 41 vuxna och 67 barn – placerade i fem andra Skånekommuner: Malmö, Lund, Trelleborg, Burlöv och Sjöbo.

I Lund bor ett fyrtiotal av Staffanstorps nyanlända. Kommunstyrelsens ordförande Philip Sandberg (L) är upprörd.

– Staffanstorp har gjort det här systematiskt under lång tid. Vi får ingen information i förväg utan står chanslösa när det exempelvis gäller att planera för skolan när det plötsligt dyker upp ett stort antal barn i en mindre tätort i vår kommun, säger han.

Philip Sandberg har vänt sig till regeringen för att kräva att den agerar.

– Det är ju uppenbart att Staffanstorp inte följer bosättningslagen, anser han.

Kommunstyrelsens ordförande i Staffanstorp, Christian Sonesson (M), anser att kommunen följer bosättningslagen.

Med hänvisning till bostadsbrist, och med stöd av socialtjänstlagen, placerar Staffanstorp nyanlända i ”akutboenden” i andra kommuner. Många av dem har blivit skriva i grannkommunerna.

– Vi vill inte uppföra modulbostäder eller Attefallshus och därmed så ett frö till utanförskapsområden där det kanske bor 100–200 människor, varav väldigt få talar svenska. Då skulle vi bidra till det kommande miljonprogrammet 2.0, säger kommunstyrelsens ordförande Christian Sonesson (M).

Bäst och sämst på social hållbarhet - hela listan över alla kommuner22.8.2019 08:56:04 CESTPressmeddelande

Många förknippar nog FN-satsningen Agenda 2030 med klimat och miljö. Men Agenda 2030 handlar om så mycket mer. Tre av de sjutton målen behandlar fattigdom, ojämlikhet samt fredliga och inkluderande samhällen. DS har samlat dessa mål i kategorin ”Inkluderande samhällen” och jämfört hur väl Sveriges kommuner lever upp till de tre målen. Tolv variabler utgör grund för jämförelsen (se faktaruta). Vår rankning visar att industriorten Filipstad i Värmlands län, med drygt 10 000 invånare, hamnar längst ned på listan över inkluderande samhällen. Kommunalstyrelsens ordförande Per Gruvberger (S) höjer inte på ögonbrynen när han får höra om placeringen. – Jag är inte ett dugg förvånad. Vi vet att vi är den kommun som näst Malmö har flest socialbidragstagare. Filipstad ligger särskilt dåligt till i fråga om variablerna unga i ekonomiskt utsatta hushåll, vuxna med långvarigt ekonomiskt bistånd och anmälda våldsbrott. Kommunalrådet har problemanalysen klar. – Vi får så många flyktingar som inte kan