Skånska Sesab Service AB – Årets Städföretag 2019

Familjeföretaget Sesab Service AB har utnämnts till Årets Städföretag 2019. Priset delas ut av fack och arbetsgivare tillsammans. Priset delas ut till ett föredöme i branschen gällande bland annat arbetsmiljö och fackliga relationer.

– Att få priset Årets Städföretag 2019 motiverar oss som företag att fortsätta satsa på vår personal och på hållbarhetsfrågor, säger Nikola Baric, vd på Sesab Service AB.

Priset Årets Städföretag 2019 har gått till städ och serviceföretaget Sesab Service AB.  Företaget har cirka 350 anställda och omsätter cirka 106 miljoner. Verksamheten bedrivs i Skåne, Halland, Småland och Västra Götaland.

Priset Årets Städföretag är ett samarbete mellan fack och arbetsgivare. Bakom priset står Almega Städföretagen, Fastighetsanställdas Förbund och Kommunalarbetareförbundet.

– Genom att lyfta fram goda exempel i branschen hoppas vi kunna höja kvaliteten och anseendet för branschen, säger Ari Kouvonen, näringspolitisk chef på Almega Städföretagen.

Årets finalister var ISS Facility Services, Sesab Service i Malmö och Småländska Städ, Jönköping. Vinnaren presenterades på Stora Städbranschdagen i Stockholm den 10 oktober. Det är andra året som priset delas ut. Förra året vann Norrlands Miljövård titeln Årets Städföretag.

Årets Städföretag måste vara ett Auktoriserat Serviceföretag. Det vill säga vara auktoriserat av parternas gemensamma auktorisationsnämnd.  Juryn utser ett städföretag som på olika sätt utmärkt sig som ett föredöme i branschen. Juryn gör en helhetsbedömning där följande kriterier har särskild betydelse:

• Arbetsmiljöarbetet
  • Miljöarbetet
  • Kvalitet och kompetensutveckling av personalen, exempelvis genom SRY:s yrkesbevis
  • Välordnad och god ekonomi
  • Goda fackliga relationer, god personalpolitik samt ordning och reda arbetsrättsligt

Ari Kouvonen, näringspolitisk expert Almega Serviceföretagen (se nedan för kontaktuppgifter)

Nikola Baric, vd Sesab Service AB, 040-680 69 51nikola.baric@sesab.com

Sesab Service AB, tillsammans med förra Årets vinnare, Kent Norberg från Norrlands miljövård.

Almega Städ­företagen är arbetsgivar- och bransch­organisationen för Sveriges städ- och fönsterputs­företag. Vi har cirka 850 medlems­företag som tillsammans har över 40 000 anställda. Det gör att vi representerar över 70 procent av städ­branschen. Av dessa är 140 företag auktoriserade med 34 000 årsanställda.