Skapa med olika tyger

Tycker du om att sy eller är du total nybörjare men sugen på att komma igång med sömnad? Om du lär dig att sy själv kan du skapa exakt de kläder du drömmer om att ha men inte hittar i affärerna. Dessutom blir varje plagg skräddarsytt just för dig då du kan påverka dess exakta passform.

Kanske är det inte kläder du drömmer om att skapa utan du vill kunna sy exempelvis heminredning? Det finns mycket pengar att spara på att kunna sy saker till hemmet och tänk vilken glädje att veta att det är du själv som skapat detta med dina egna händer.

Om du inte har tillfälle att ta dig till en tygaffär finns det gott om möjlighet att köpa tyg online. Hos företaget Rito på nätet finner du en uppsjö av olika tyger i olika färger, mönster och material. Välj bland olika bomulls, polyester eller nylontyg för ditt projekt. Det finns även olika slags spetstyger, filttyger och tyll att handla om ditt projekt kräver det. Förutom själva tyget tillhandahåller Rito även speciella tygsaxar och nålar samt sprättare. Kort sagt det mesta du behöver när du ska komma igång med att sy, till och med olika slags symaskiner.

Vad vill du sy?

När man skapar med tyg finns det oändliga möjligheter. Du kan göra allt från att sy dina egna kläder till att sy olika slags heminredningsprojekt som gardiner, kuddar, möbler och till och med olika slags mattor. Kanske vill du sy ett gosedjur till barn eller barnbarn? Urvalet med olika material och mönster ger möjlighet att skapa unika saker som du garanterat blir ensam om.

Att sy på fri hand är det inte många som klarar av. Oftast vill man ha ett mönster att utgå ifrån som man sedan kan anpassa om så krävs. Ett så kallat symönster är ett slags paket som innehåller allt det du behöver för att nå ett slutligt resultat. Tyg, stoppning och olika trådar du kan behöva är alla inkluderade i paketet. Det finns olika svårighetsgrader för de olika paketen så du vet vilken nivå du ger dig in på.

När du har symaskin, tyg, tråd, saxar och dina mönster på plats är det dag att sätta igång. Tänk på att försöka skapa en plats för dina projekt som är ergonomiskt bra för kroppen. Självklart är det en fördel om du har extra plats så att du inte behöver flytta undan ditt projekt hela tiden utan bara kan gå tillbaka och fortsätta när andan faller på och tiden tillåter.

Lycka till med skapandet!