Skär inte ned på förlossningsvården

Den blågröna majoriteten i Region Stockholm vill sänka kapaciteten inom förlossningsvården. På Hälso- och sjukvårdsnämnden den 18 juni fattade man beslut om förlossningsvårdens framtid. Vänsterpartiet vill istället satsa mer på förlossningsvården.

- Förlossningsvården har varit pressad under flera år, särskilt på sommaren. Vi behöver behålla kapaciteten och få in luft i systemet. Vi vill utveckla vården och att se till att familjer inte skickas hem innan de är redo för det, säger Jonas Lindberg (V) sjukvårdspolitisk talesperson.

Hälso- och sjukvårdsförvaltningen tog också upp behovet av att behålla och attrahera ny personal till förlossningsvården. För att säkerställa kompetensförsörjningen vill man att höja ersättningen till de enheter som finns inom ramen för vårdval förlossning.

- Vi välkomnar mer pengar till förlossningsvården men vi är kritiska till vårdvalet eftersom det har gjort det svårare att prioritera och planera vården. Valfriheten för gravida att välja var de vill föda var större innan vårdvalet infördes, säger Jonas Lindberg.

- För att behålla och attrahera personal behöver vi förbättra arbetsmiljön för barnmorskor. Vi vill införa förkortad arbetstid med bibehållen lön. Vi vill se mer hälsosamma scheman och så behövs det mer personal. Vi behöver skapa en bra arbetsmiljö så att de vill stanna kvar på jobbet och inte bränner ut sig.

Bakgrunden till att de blågröna vill minska kapaciteten på förlossningsvården är en prognos med siffror från SCB. Prognosen att barnafödandet minskar år 2019-2023. Därefter beräknas barnafödandet öka igen år 2023-2027. Förlossningsvården på Karolinska Sjukhuset i Huddinge berörs liksom S:t Görans sjukhus som öppnar år 2022.

- Det är oklart exakt när barnafödandet minskar. Förlossningsvården har fått mycket kritik de senaste åren och det beror på att personalen har varit överbelastad. Vänsterpartiet vill satsa mer på förlossningsvården. Vi vill inte skära ner som de blågröna nu vill.

Barnmorskeförbundets lokalförening i Stockholm lyfter i ett öppet brev till regionpolitikerna att det är långt ifrån överkapacitet i vården och att de ser med oro på det kommande beslutet. De anser att det är nödvändigt att planera för en viss överkapacitet i och med att prognoser över barnafödande är mycket osäkra. Det råder en underkapacitet som resulterar i att gravida hamnar i utrymmen ej avsedda för förlossning och att barnmorskor får långt fler patienter att ta hand om än de har tid med.

Kontakt

Jonas Lindberg (V) sjukvårdspolitisk talesperson, pressekreterare Torbjörn Granrot 070-737 49 46, torbjorn.granrot@sll.se

Kontakt
Pressekreterare Torbjörn Granrot
torbjorn.granrot@sll.se

Vänsterpartiet i Region Stockholm
Vänsterpartiet är det tredje största partiet i regionfullmäktige. Region Stockholm ansvarar för hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, kultur, regional utveckling och transportinfrastruktur.
Hemsida: sll.vansterpartiet.se
Twitter: @V_SLL
Facebook: @VRegionSthlm
Instagram: @vregionstockholm