Skarp produktion av musikvideo på praktik

Nu får elever som läser NTI Gymnasiets estetiska program praktisera på företag inom design- och mediebranschen. Eleverna som läser skolans designprofil har just avslutat sin praktik och omdömena från företagen tål att upprepas. Flera gånger.

– Hennes kreativitet, förståelse och kommunikativa förmåga är enastående. Det råder ingen tvekan om att Linn kommer bli en fantastisk tillgång för kommande arbetsgivare inom film och media, säger Judd Tilyard på det australiska produktionsbolaget Dicentium Films om praktikanten Linn Flodström.

NTI Gymnasiets designprofil på estetprogrammet är studieförberedande men från och med läsåret 20/21 får skolans elever också möjlighet att bygga sitt kontaktnät via praktik under tre veckor. På det här sättet ökar möjligheterna till jobb efter studenten eller extrajobb redan under gymnasietiden. Det berättar Bonita Drake som är en av medielärarna på NTI Gymnasiet Örebro som organiserat praktiken.

– Att få både testa och använda sina kunskaper är ett av syftena med praktiken och vi vill med detta ge eleverna arbetslivserfarenhet inom något av de områden som de är mest intresserade av, säger hon.

Tre veckors praktik

Att eleverna både gjort avtryck och lärt sig en hel del under sina veckor på praktik är uppenbart. Linn Flodström som är intresserad av grafisk form fick under sin praktikperiod på Dicentium Films på distans arbeta med att ta fram filmkoncept och göra affischer. Ett annat exempel på en lyckad matchning är Vendela Sjösten Revay som praktiserade på produktionsbolaget Solid Entertainment. Hon fick vara med och spela in en musikvideo åt den internationellt etablerade artisten Sofi Bonde som bland annat gjort musik till tv-serier som Entourage och Vampire Diaries.

– Det var härligt att notera att Vendela visat ett stort intresse och engagemang, både vad gäller manusanlys och musikvideoinspelning med allt vad det innebär gällande planering, teknik och craft service. Grattis till hennes framtida arbetsgivare, säger Magnus Paulsson, producent på Solid Entertainment.

Bonita Drake är stolt över sina elever och ser fram emot fortsatta samarbeten med företag inom mediebranschen.

–  Praktiken på designprogrammet har verkligen blivit den succé som vi hoppades och vi ser fram mot fortsättningen kommande år, säger hon.

Idag finns det totalt 29 NTI Gymnasieskolor runt om i Sverige på orterna Borlänge, Gävle, Göteborg, Helsingborg, Eskilstuna, Karlstad, Kristianstad, Luleå, Lund, Malmö, Skövde, Stockholm, Sundsvall, Södertälje, Umeå, Uppsala, Västerås och Örebro. Skolorna har som ambition att vara Sveriges ledande gymnasium inom tech, science och IT.