Skatteavdrag även för bilreparationer

Skatteavdrag för bilreparationer saknas i Finansdepartementets promemoria: Ytterligare stimulanser på hyber-området: En ny skattereduktion för reparationer och skattefri uthyrning av personliga tillgångar.

Caroline Drabe, vd, Riksförbundet M Sverige och Tommy Letzén, vd, MRF.

Förslaget från Finansdepartementet innehåller bland annat skatteavdrag för privatpersoner för reparationsarbeten. Promemorian hänvisar till EU:s avfallshierarki där minimering av mängden avfall och återanvändning prioriteras framför återvinning, energiutvinning och deponering. Att reparera tar mindre råvaror och energi i anspråk och ger lägre utsläpp än produktion av nya varor.

Riksförbundet M Sverige och MRF står undrande inför det faktum att fordonsverkstäder och bilen, kanske vår viktigaste hushållsmaskin, helt lämnas utanför förslaget. En sektor som i över ett sekel har haft hållbarhet och återvinning som ledstjärna. Ett väl servat och reparerat fordon har en lång livscykel, bidrar till ökad trafiksäkerhet samt är bättre ur ett hållbarhetsperspektiv.

Vi ser gärna att verkstadsbranschen inkluderas i detta förslag, helst med ett intervall för de belopp som privatpersonerna kan söka skattereduktion för.

Caroline Drabe, vd, Riksförbundet M Sverige

Tommy Letzén, vd, MRF

Caroline Drabe, vd, Riksförbundet M Sverige och Tommy Letzén, vd, MRF.

08-690 38 00https://msverige.se

Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.

Fem tips inför verkstadsbesöket5.12.2022 13:00:00 CET | Pressmeddelande

Bilar blir allt mer tekniskt avancerade. Det kan också krävas programmering och tillgång till digitala verktyg för att åtgärda en del fel. Därför förlitar sig de flesta konsumenter på verkstädernas kompetens i fråga om underhåll och reparationer. Även om man inte behöver anta att det ska uppstå problem vid verkstadsbesöket finns några grundläggande råd som kan göra att man undviker de vanligaste fallgroparna och problemen.

Finansbolag ökar leasingavgifter utan att ge besked på förhand30.11.2022 13:00:00 CET | Pressmeddelande

De flesta som har bil genom ett privatleasingavtal har den senaste tiden sett hur månadsavgiften höjts i takt med höjda räntor i allmänhet. Missnöjet bland leasingkunder ökar alltmer eftersom många antagit att månadskostnaden varit fast eller inte förväntat sig en så stor höjning. Anmälningarna till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, om privatleasing har ökat med flera hundra procent.