Skattefria intäkter vid uthyrning välkomnas -  Hygglo listar vilka prylar vi hyr mest av och vad uthyrare kan tjäna samtidigt som miljön sparas

Svenskarna hyr prylar som aldrig förr, för att spara pengar och värna om miljön. Att vi är mer hemma nu än innan har gjort att man lägger mer tid på att fixa hemmet och trädgården. Nyligen gick regeringen också ut med ett förslag om att privatpersoner ska få göra skatteavdrag upp till 20 000 kr för intäkter från uthyrning av sina prylar. Hygglo, som bland andra ägs av Schibsted, visar nu vilka prylar som svenskarna hyr mest och vad man kan tjäna.

Hygglo

Coronapandemin har påverkat uthyrningen där fokus generellt har skiftat till saker man behöver för att fixa hemma och outdoor aktiviteter i Sverige, t ex toppturskidor. Säsong spelar också stor roll naturligtvis.

- Det finns några saker som alltid hyrs ut mycket året om, men varje säsong finns det några specifika saker som är extra populära, säger Ola Degerfors, grundare och vd, Hygglo.

Regeringens förslag träffar rätt

I snitt tjänar en uthyrare på Hygglo 4 100 kr per år, pengar som alltså skulle bli helt skattefria med nya förslaget. 96,5% av alla som hyr ut på Hygglo hyr ut för mindre än 20.000kr per år, så detta förslag skulle verkligen gynna det absoluta flertalet som delar sina prylar med andra och på så sätt bidrar till ett mer hållbart samhälle.

Som exempel är trädgårdsmaskiner väldigt populärt nu på våren och har 326 kr i snitthyra, ganska likt mattvätt & textilvårdsmaskin på 343 kr. Takbox däremot har lite högre snitthyra på 677 kr, vilket mest har att göra med att takboxar hyrs en längre tid, oftast ungefär en vecka.

Totalt kan man hitta över 80 000 annonser på prylar som hyrs ut via Hygglo, allt från lite udda saker som ozongeneratorer och cirkustält till utrustning för en lyckad campingsemester.

Topplistan av uthyrda prylar under 2020:

• Mattvätt & textilvårdsmaskin
  • Släpvagnar
  • Ozongenerator
  • Skåpbil
  • Borrhammare
  • Takbox
  • Båttrailer
  • Högtryckstvätt
  • Jordfräs
  • Spikpistol

Läs mer på hygglo.se

För ytterligare information, kontakta:

Ola Degerfors: +46 733484262 eller ola.degerfors@hygglo.se

axel Hellström: +46 70-495 70 07 eller axel.hellsstrom@hygglo.se

Om Hygglo

Hygglo, som är störst i Norden på uthyrning mellan privatpersoner är en tjänst som startade 2016 med det enkla mottot: "Saker ska användas". Hygglo tror att delningsekonomin bara har startat och att den kan ha en positiv global påverkan på miljön.

Med Hygglo kan användarna både tjäna på att hyra ut de saker som inte används varje dag och även hyra saker man behöver behöver, när man behöver dem.

Att annonsera på Hygglo är helt gratis och allt är försäkrat! Som uthyrare behåller man 80% av beloppet - Hygglo sköter försäkring, betalning och verifiering via BankID.

Hygglo
Grundarna på Hygglo

Schibsted Marketing Services: “Vi ska bli bäst på B2B-kommunikation”20.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den nya marknadsavdelningen på Schibsteds annonsbolag har en tydlig målsättning, man ska bli bäst i branschen på B2B-kommunikation. Redan i början av året tillsatte man de första medarbetarna och nu lagom till uppöppnande av kontoret är alla på plats. "Det här teamet är efterlängtat och de kommer säkerställa att vår innovativa produktportfölj får bra utrymme i alla våra kanaler", säger Joakim Flodin, vd på Schibsted Marketing Services.

Syd växer - Schibsted investerar i ekologiska mensskydd till förmån för utsatta kvinnor3.9.2021 10:08:07 CEST | Pressmeddelande

Företaget SYD som lanserades på internationella kvinnodagen den 8 mars 2021 erbjuder ekologiska mensskydd på prenumeration. Nu investerar Schibsted i bolaget, bland annat som ett led i att verka för ökad jämställdhet och hållbarhet i samhället. I rundan tar SYD in cirka 10 miljoner totalt, där Schibsted står för merparten. Investeringen ska användas till SYDs produktutveckling och marknadsföring.