Skellefteå har chans att vinna Träskyddspriset 2020

Vid Skellefteå kommuns alla fiskevatten i sjöar, tjärnar och där älvarna mynnar ut i Östersjöns havsvatten finns det numera bryggor som är möjliga att använda för alla skelleftebor men också besökare. Bryggorna är ett av hittills fem tävlingsbidrag som nu har chansen att vinna Träskyddspriset 2020.

Bryggorna i Skellefteå är ett av hittills sex tävlingsbidrag som nu har chansen vinna Träskyddspriset 2020.

–  Bryggorna visar hur god arkitektur kan smälta samman med funktion som i sin tur skapar trygghet och nytta. Det skapar förutsättningar för både social och miljömässig hållbarhet, säger Fredrik Westin, VD för Svenska Träskyddsföreningen.

Träbryggorna med tillhörande anslutningsramper som är utförda i NTR-klassade konstruktionsmaterial med olika utföranden beroende på plats och naturläge, är ett utmärkt exempel på en varierad användning av skyddat trä och som ger funktionshindrade i alla åldrar möjligheter till fiske, naturupplevelser och rekreation.

Svenska Träskyddsföreningen vill uppmärksamma hållbar och beständig stadsutveckling som görs med stil och med trä. Därför har föreningen beslutat att instifta ett årligt pris, Träskyddspriset 2020, som därmed delas ut för första gången i år. Avsikten är att lyfta fram goda exempel som kan inspirera kommuner och beställare till att bygga mer med trä främst i svenska stadsmiljöer. Skellefteå är värd att uppmärksammas.

–  Det här är ett lysande exempel på där träskyddskunskapen framträder i val av konstruktion och material. Här kan man förvänta sig en livslängd och resurseffektivt underhåll under lång tid, säger Fredrik Westin.

Nomineringstiden för ytterligare tävlingsbidrag går ut den 9 augusti.Den slutliga vinnaren kommer att uppmärksammas senare i höst.

Skellefteå – Tillgänglighetsanpassade bad- och fiskebryggor