Skelleftebostäder är en av vinnarna av 2022 års bästa klimatinitiativ i allmännyttan

Skelleftebostäder AB (Skebo) vinner utmärkelsen bästa klimatinitiativ i kategorin ”Klimatkrav på leverantörer”. Detta för att de på ett nytänkande och lösningsorienterat sätt varit en förebild och tagit fram en modell för att klimatberäkna anbud i nyproduktion.
Vinnaren Skelleftebostäder representerades av vd Helena Markgren och styrelseordförande Harriet Classon

Med tävlingen ”Bästa klimatinitiativen 2022” vill Sveriges Allmännytta lyfta fram framgångsrika exempel på hur bostadsbolag kan bidra till en miljömässigt mer hållbar utveckling.

Skelleftebostäder AB (Skebo) vinner kategorin "Klimatkrav på leverantörer" för att de på ett outtröttligt och kreativt sätt driver ett omfattande och nytänkande klimat- och hållbarhetsarbete.

– Genom en nytänkande upphandlingsmodell som särskilt lyfter kopplingen mellan CO2, energiförbrukning och ekonomiskt värde, har Skebo fått resultat i form av anbud med lägre klimatbelastning och energiprestanda. Modellen är mycket användbar för alla som bygger, med stora och viktiga möjligheter att ge goda resultat, säger Sofia Hansdotter, expert fastighetsutveckling och nyproduktion på Sveriges Allmännytta.

– En intressant och innovativ modell för anbudsutvärdering vid nybyggnation där man adderar materialens klimatpåverkan och energieffektivisering i en kassaflödesmodell vilket öppnar för teknikneutrala lösningar och systemval som driver mot en minskad klimatpåverkan. Modellen skapar möjlighet för så många som möjligt att vara med och tävla med sina smarta och hållbara lösningar, vilket främjar konkurrensen i och med att alla kan vara med och lämna anbud, säger Jörgen Ågren, jurymedlem och hållbarhetsstrateg på HBV.

– Med vår modell för anbudsutvärdering vid nybyggnation höjer vi ambitionsnivån för vårt hållbara byggande samtidigt som vi premierar innovativa klimatsmarta lösningar från entreprenörerna och deras samarbetspartners, säger Helena Markgren VD Skebo.
Modellen är framtagen på initiativ av Skebos personal med hjälp av en av landets ledande miljöexperter och meningen är att vi vill förändra beteendet till att det skall löna sig att tänka klimatsmart. Att vinna utmärkelsen Bästa Klimatinitiativ från Sveriges Allmännytta ger oss såklart ytterligare energi i det fortsatta utvecklingsarbetet.

Totalt har tre allmännyttiga bolag belönats i olika kategorier för sitt klimatarbete och därmed tagit viktiga steg mot en mer klimatsmart allmännytta. Förutom Skelleftebostäder utsågs följande vinnare i två andra kategorier.

• Effekttoppar och förnybar energi: Kopparstaden i Falun
• Klimatsmart boende: Familjebostäder i Göteborg

Klimatinitiativet är ett upprop initierat av Sveriges Allmännytta för att minska utsläppen av växthusgaser. Målet är att de allmännyttiga bostadsföretagen ska vara fossilfria senast år 2030 och att energianvändningen ska minska med 30 procent. Idag deltar 192 medlemsföretag som tillsammans har mer än 800 000 lägenheter.

Mer om Klimatinitiativet och tävlingen

Läs mer om tävlingen ”Bästa klimatinitiativen 2022” här.

Läs mer om klimatinitiativet.

Sofia Hansdotter, Expert Fastighetsutveckling & Nyproduktion, Sveriges Allmännytta, 08-406 55 21, sofia.hansdotter@sverigesallmannytta.se

Petter Westerlund, Fastighetschef Skelleftebostäder, 0910-73 65 29, petter.westerlund@skebosih.se

Helena Markgren, Skelleftebostäder, 0910-73 65 01, helena.markgren@skebo.se

Frida Hansson, tävlingsansvarig, Sveriges Allmännytta, 070-029 34 82, frida.hansson@sverigesallmannytta

Slutrapport: Energieffektivisering - så dyrt blir det14.2.2024 12:00:00 CET | Pressmeddelande

Sveriges Allmännytta, presenterar idag en viktig slutrapport som belyser den kritiska frågan om energieffektivisering i byggnader. Byggnader står för en betydande del av energianvändningen och bidrar därigenom till klimatförändringen. För att adressera detta har EU nyligen omarbetat direktivet om byggnaders energiprestanda (EPBD), vilket syftar till att främja energirenoveringar och övergången till förnybar eller fossilfri energi.