SKF ny huvudpartner när Universeum storsatsar för en hållbar framtid

Sveriges nationella vetenskapscenter och SKF fördjupar sitt mångåriga samarbete när industriföretaget kliver upp som huvudpartner. SKF får därmed en viktig roll i Universeums resa mot nästa generation vetenskapscenter.

Universeum 2022. Bild: Wingårdhs.

Samarbetet innebär att Universeum och SKF ska stärka och bidra till varandras utveckling inom flera strategiskt viktiga områden. I fokus står handlingskraft för Agenda 2030, ökad innovationsförmåga och stärkt kompetensförsörjning. Ajay Naik, VD för SKF Sverige:

– Universeum är en av Sveriges absolut största arenor för naturvetenskap och teknologi och baserat på vår affärsstrategi med fokus på digitalisering, hållbarhet och framtida arbetskraft så är det helt rätt för oss att fördjupa samarbetet med Universeum. De barn och ungdomar som besöker Universeum idag kan komma att vara våra framtida kunder, underleverantörer och medarbetare inom några få år.

Universeum genomför nu en rad satsningar för att bli nästa generation vetenskapscenter. Verksamheten växer på tre plattformar; arenan vid Korsvägen, digitalt och mobilt, för att göra mer nytta för fler människor.

– Vi är så glada att SKF tar klivet mot ett fördjupat samarbete där vi tillsammans kan lyfta fram vikten av innovation och digitalisering. I SKF har vi en stark partner som kan bidra i vårt uppdrag med att stärka det livslånga lärandet inom områden som naturvetenskap, teknik och matematik för att skapa lösningar för en hållbar framtid, säger Carina Halvord, VD på Universeum.

Digitalisering och AI är tillsammans med stärkt fokus på hållbar utveckling grunden i Universeums utvecklingsprogram, som möjliggjorts genom stöd från generösa donatorer. Det kommer bland annat resultera i en ny lärmiljö om hållbar hälsa med öppning hösten 2021, ett publikt visualiseringslabb som invigs i december 2021 och Sveriges största visualiseringsdom med premiär våren 2022. De kommande lärmiljöerna i kombination med program skapar nya upplevelser för barn och vuxna, ett breddat erbjudande för utbildningssektorn och spännande möjligheter för näringslivet. Universeum blir därmed en än starkare samhällsaktör och mötesplats inom vetenskap och hållbar utveckling. Satsningarna vetenskapscentret gör matchar SKF:s mål och ambitioner väl, konstaterar Ajay Naik:

– SKF fokuserar mer på aktiviteter som ligger i linje med vårt framtida fokus inom digitalisering, hållbarhet och framtida arbetsgivarvarumärke. Vi kommer kunna dra stor nytta av nysatsningen Universeum gör, som mötesplats för våra anställda, familjer, kunder och framtida medarbetare.

Universeum 2022. Bild: Wingårdhs.
Ajay Naik, VD SKF.
Carina Halvord, VD Universeum.

Universeum är Sveriges nationella vetenskapscenter och en kraftfull arena för utbildning och folkbildning inom naturvetenskap, teknik och hållbar utveckling. Vårt stora hus mitt i Göteborg rymmer vetenskap och upplevelser om hela världen – från stora världshav och Amazonas regnskog till kemilabb, teknikverkstad och den oändliga rymden. Vi ger barn och vuxna kunskap och kraft att göra jorden till en bättre och mer hållbar plats att leva på.