SKI redovisningstjänster 2021; Auktorisationen lyfter kundnöjdheten

Under sensommaren genomförde Svenskt Kvalitetsindex, SKI, den andra studien i ordningen för bransch Redovisningstjänster. Kunderna ger återigen höga betyg och auktoriserade byråer lyfter kundnöjdheten. Redovisningsbranschen får en toppnotering jämfört med undersökta branscher 2021. Hela 76,1 av 100 möjliga, vilket innebär mycket nöjda kunder.

SKIs Kundnöjdhetsindex mäts på en skala mellan 0 och 100. Generellt sett har branscher och företag som erhåller betyg under 60 i kundnöjdhet stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig, medan betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.

– Det är mycket glädjande att vår bransch återigen får så fina omdömen från näringslivet men jag är inte förvånad. Redovisningskonsulter och Lönekonsulter ser till att kundföretagens redovisning ger en rättvisande bild och de bidrar även med viktig rådgivning i företagens utveckling säger Roland Sigbladh, förbundsdirektör hos Srf konsulterna.

– Även denna gång ser vi att redovisningsbyråer med Auktoriserade Redovisningskonsulter ligger högre än genomsnittet. Den nära och personliga relation som präglade resultatet för två år sedan är något vi också ser i årets studie. I den här branschen präglas kundrelationen mer av partnerskap snarare än leverantör, konstaterar Johan Parmler.

Undersökningen som genomfördes av Svenskt Kvalitetsindex under augusti och september, bygger på 945 intervjuer med företagare som anlitar en extern leverantör av redovisningstjänster. Resultatet utgår denna gång utifrån speciella omständigheter då pandemin också haft stor inverkan på företagandet.

– Utifrån den osäkerhet som genomsyrat både 2020 och 2021 via pandemin, så kan man konstatera att branschen lyckats väldigt bra med att finnas där för sina kunder. Dock ser vi att proaktivitet och initiativförmåga är centrala och viktiga framtidsfrågor som bör prioriteras, säger Johan Parmler.

Hållbarhet är ett annat område som öppnar upp möjligheter för leverantörer av redovisningstjänster. I analysen av resultatet konstateras att kundernas krav kring hållbarhet ökar, hållbarhetsredovisning för alla företag ser man som en naturlig utveckling framåt och att hållbarhetsfrågor blir allt viktigare för val av leverantörer och samarbeten.

Ta del av rapporten på ski.se >>

Läs mer om Svenskt Kvalitetsindex och deras analysmetod >>

Johan Parmler, Svenskt kvalitetsindex
Roland Sigbladh, Förbundsdirektör Srf konsultern

Öppet brev till YH-myndigheten: Högre krav på lönekompetens24.3.2021 14:01:21 CET | Pressmeddelande

Lönebranschen genomgår en stor förändring, dagens och framtidens efterfrågade kompetenser skiljer sig från de som var aktuella för ett antal år sedan. Industri 4.0 med tillhörande förändringar i struktur, teknik och regelverk påverkar såväl samhället som de som arbetar med löneprocessen. Samtidigt är det tydligt att förståelsen för löneprocessen och den kunskap som det kräver är avgörande i den framtida rekryteringen. Att det finns utbildningar som stärker den teoretiska kompetensen är därför väldigt viktigt.