Skid-VM i Falun: 700 skidåkare transporteras i 60 Volkswagen transportbilar

Om bara några dagar, den 18 februari, samlas världseliten inom längdskidor, backhoppning och nordisk kombination i Falun. I tolv dagar ska 700 skidåkare från 55 länder göra upp om 21 VM-titlar. Volkswagen Transportbilar stöttar med 60 bilar.

Skid-VM i Falun väntas locka 1.200 mediarepresentanter, 200.000 åskådare på plats och en halv miljard tittare (!) bakom tv-apparaterna.

Till start och från mål slipper de aktiva åka skidor. I stället åker de bekvämt i 40 st VW Multivan och 15 st VW Caddy Life, som Volkswagen Transportbilar lånat ut till arrangörerna. För transporter av diverse material disponerar man också fem VW Transporter Skåp. Samtliga bilar är utrustade med DSG 4Motion –automatväxlad låda samt permanent fyrhjulsdrift som anpassar drivningen till det rådande underlaget.

-Vi är stolta över förtroendet att vara officiell leverantör till Skid-VM och säkerställa att de tävlande kommer fram i tid till sina starttider, säger Hans Turemark, märkeschef VW Transportbilar.

Skid-VM för fjärde gången i Falun

Falun har arrangerat världsmästerskapet 1954, 1974 och 1993 i de nordiska grenarna. 1993 sågs tävlingarna på plats av totalt 140 000 åskådare tävlingarna och i år räknar man alltså med betydligt fler.

Arrangörerna siktar på att årets VM i Falun ska bli ett världsmästerskap med nya dimensioner och man ”strävar efter att överträffa förväntningar och ta världen närmare skidsporten”.

För ytterligare information kontakta:
Stefan Nygren, Marknad och Information Volkswagen Transportbilar, Tel 46-8-553 865 88 / Mob 46-70-568 65 50 / Mailstefan.nygren@volkswagen.se

Volkswagen Transportbilar marknadsför modellerna load up!, Caddy, Transporter, Caravelle, Multivan, California, Crafter och Amarok. Volkswagen Transportbilar har 64 auktoriserade återförsäljare med 95 försäljningsställen samt 137 auktoriserade Volkswagenverkstäder.

Volkswagen Transportbilar (VWCV) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvriga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Under 2018 sålde Volkswagen Transportbilar cirka 500,000 fordon som producerats i fabrikerna i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) and Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 70-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Marknadsandelen inom lätta transportbilar uppgår till cirka 30% i Sverige, vilket gör Volkswagen Transportbilar till det klart ledande märket med modellserierna Caddy, Amarok, Transporter och Crafter.