Skilda världar i NAVET Analytics byggprognos

Husbyggnad

Som helhet väntar sig analysföretaget NAVET Analytics att husbyggnadsvolymen växer med närmare 10 procent i år, mätt i påbörjade investeringar. Men enligt företagets konjunkturansvarige Magnus Klein är det bara delar av marknaden som växer. Delar vi upp marknaden mellan nybyggnads- och ombyggnadsinvesteringar ser vi att det i år finns stora skillnader.

Nybyggandet växer kraftigt med omkring 15 procent medan ombyggnadsinvesteringarna faller tillbaka med ca 10. Det skiljer sig också kraftigt åt mellan sektorerna. Tittar vi på lokalbyggandet så ser inte de offentliga lokalerna ut att växa alls i år, medan de privata, och då främst industrins husbyggande, växer kraftigt, avslutar Magnus.

Källa: NAVET Analytics

Husbyggnad